Tijdens de Grand Prix van Canada zag Red Bull Racing iets waar ze niet tevreden over waren. Bij de concurrenten zijn de voorvleugels meer aan het buigen dan eigenlijk is toegestaan, waardoor zij meer tijd weten te winnen dan Red Bull. De 'flexi-wings', zoals ze in de Formule 1-wereld genoemd worden, zijn al jaren een probleem voor de FIA.
Het motorsportorgaan heeft het liefst niet dat de vleugels op de Formule 1-auto's te ver doorbuigen, maar de teams willen niets liever. Dit omdat het veel prestaties oplevert en maar weinig werk vereist. In 2021 werd Red Bull hiermee gesnapt door Mercedes en besloot de FIA een nieuwe regel in te voeren, waardoor Red Bull de flexibele vleugels in de prullenbak moest gooien, maar inmiddels is het probleem teruggekeerd.
Dit keer niet bij Red Bull, maar bij hun concurrenten. Volgens Auto, Motor und Sport buigen de vleugels van McLaren en Ferrari te ver door, waarna ook Mercedes in Monaco een nieuwe voorvleugel ging gebruiken waarin dat het geval was. In gesprek met OE24 laat Helmut Marko weten dat ze deze ontwikkeling scherp in de gaten houden. Vooral de Mercedes-auto was in Canada onderwerp van gesprek, omdat op TV-beelden duidelijk te zien was dat deze voorvleugel heen en weer bewoog.
"Ze [Mercedes, red.] hebben een nieuwe voorvleugel en op de televisiebeelden uit Montreal kun je duidelijk zien dat de vleugels van Russell en Hamilton merkbaar buigen. De vleugels hadden echter de nodige sterkte bij de scrutineering [test van de FIA, red.]. Dat verbaast me niet. Ik weet niet hoe vaak we onze vleugels moesten controleren", begint Marko.
Tijdens die technische keuring lijkt Mercedes dus te slagen, terwijl ze er op de baan wél voordeel van hebben. Dat betekent dat Mercedes een manier heeft gevonden om aan de regels te voldoen en sneller te gaan met hun flexibele vleugel. Dat moet ook Marko erkennen. Als hem gevraagd wordt wat dit alles precies betekent voor Mercedes, laat de Oostenrijker weten:
"Dat alles in orde was in Montreal. Voor Barcelona en Spielberg, etc. komt er een nieuwe test, daar moeten ze weer aan voldoen. Natuurlijk zal de concurrentie hier kritisch naar kijken, niet alleen wij."
Lees het artikel op de mobiele website