Red Bull Racing is niet meer zo dominant als aan het begin van het seizoen, dat is een understatement. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de dominantie van het Oostenrijkse team compleet verdwenen is. De enige reden dat er in de afgelopen vier races drie overwinningen zijn binnengesleept, is dat Max Verstappen onderdeel is van Red Bull. Dat weet Helmut Marko te vertellen in zijn column voor Speedweek.
In die column kijkt de adviseur van Red Bull terug op de verreden race in Spanje, maar kijkt hij ook alvast vooruit naar de aankomende race, op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Marko verwacht dat Max Verstappen daar wederom niet de snelste auto tot zijn beschikking zal hebben. In 2023 startte McLaren namelijk hun opmars in Oostenrijk, waar de Britse bolide simpelweg erg goed loopt. McLaren en Lando Norris worden dan ook als de favoriet gezien dit weekend.
Verstappen zal in Spielberg, net als in Canada en Barcelona, moeten compenseren met zijn talent en consistentie. En gelukkig is hij daarvoor de aangewezen man, vindt Marko.
"Max rijdt praktisch foutloos. Godzijdank kan Lando dat nog niet, maar hij blijft onze grootste rivaal. In Spanje had Verstappen niet de snelste auto en startte hij niet vanaf poleposition, maar toch wist hij de overwinning te pakken dankzij een ongelooflijke inhaalmanoeuvre op George Russell in de derde ronde. Daardoor kon hij de leiding nemen en bewees hij opnieuw hoe goed zijn instincten zijn en hoe goed hij de race kan lezen. Dat was de basis voor de overwinning. Max maakte opnieuw het verschil. Hij pakte de overwinning met een auto die niet de snelste was", zo begint Marko.
Maar ook de Oostenrijker moet toegeven dat als Verstappen in de eerste bocht niet voorbij Lando Norris was gegaan, een overwinning hoogstwaarschijnlijk onmogelijk was geweest: "Ik denk dat als Lando bij de start vooraan was gebleven, we de race niet hadden gewonnen. Maar door de start viel hij terug naar de derde positie achter Russell en Max."
Hoe kan het dat McLaren, het team dat het jaar begon met de derde of vierde snelste auto, ineens zoveel terrein heeft gewonnen ten opzichte van Red Bull Racing? Dat komt deels door de updates, die bij McLaren beter werken dan bij Red Bull, maar ook vanwege het feit dat de MCL38 vanaf het eerste moment juist afgesteld staat, op ieder circuit. Hier kan Red Bull nog veel van leren, omdat zij tot en met de derde vrije training lopen te worstelen met de set-up, waardoor ze kostbare tijd verliezen. Dit is één van de redenen waarom McLaren ineens sneller is.
"McLaren had de snelste auto, omdat we op vrijdag weer met een ongebalanceerde auto naar de baan kwamen en tot de kwalificatie nodig hadden om hem half competitief te maken. Dat kon je vrijdag al zien in de lange runs, toen McLaren duidelijk sneller was dan wij. Op dit moment heeft McLaren gewoon de auto die werkt met elke band op elk circuit, min of meer meteen."
Of dat in de nabije toekomst gaat veranderen is nog maar de vraag. Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull Racing, heeft laten weten dat het een flinke kluif wordt om de 2024-auto te ontwikkelen, zonder in te leveren op de 2025 en 2026-bolides...
Lees het artikel op de mobiele website