Dat Max Verstappen op de zesde plaats is geëindigd in de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco betekent dat het raceweekend voor de Nederlander eigenlijk al voorbij is. Verstappen racet alleen voor de overwinning en het lijkt kansloos om daar aan te denken, als je de race vanaf de zesde positie moet aanvangen. Maar hoe kan Red Bull in Monaco zo veel moeite hebben met de RB20? Het lijkt erop alsof het Oostenrijkse team de problemen van Mercedes overgenomen heeft.
Aan het begin van dit seizoen onthulde Red Bull de RB20 in de fabriek in Milton Keynes, waar niet veel geks aan te zien was. Maar tijdens de shakedown van de bolide op Silverstone, bleek dat er wel degelijk wat was veranderd aan de bolide van Max Verstappen. Zo waren de sidepods een stuk dunner dan eerst en leek de motorkap verdacht veel op die van Mercedes, die in 2023 gebruikt werd. Adrian Newey en zijn team van ontwerpers hadden stukjes van de gefaalde Mercedes-bolides gekopieerd en probeerden daarmee de concurrentie op een verkeerd spoor te zetten.
Red Bull dacht namelijk dat het ontwerp van de RB19 een prestatieplafond had dat lager lag dan die van de RB20, maar het team lijkt nu vast te lopen. McLaren en Ferrari hebben Red Bull Racing inmiddels bijgehaald en ook Mercedes is niet ver meer verwijderd, dat bleek wel tijdens de kwalificatie in Monaco. Hoe heeft dit zo mis kunnen gaan?
Helmut Marko, adviseur van Red Bull, heeft onthult dat het team van Max Verstappen last heeft van correlatieproblemen, iets waar Mercedes ook mee worstelde in de tijd dat zij eenzelfde ontwerp gebruikte. Volgens de Oostenrijker heeft de RB20 in de simulator geen enkele last van hobbels en kerbs, maar is dat op het circuit een heel ander verhaal. Heeft Red Bull zich de problemen van Mercedes op de hals gehaald, door delen van hun ontwerp te kopiëren?
"Het fundamentele probleem is niet het circuit, maar het feit dat de correlatie tussen de simulator en de baan niet werkt", zei Marko na de teleurstellende kwalificatie in Monaco. "In de simulator rijden we zonder problemen over de kerbs en hier stuiteren we als een kangoeroe. Dit is al een beetje duidelijk geworden in Miami en Imola. Hopelijk kunnen we onze oude vorm terugvinden op normale circuits als Barcelona", aldus de Red Bull-adviseur bij Sky Deutschland.
Lees het artikel op de mobiele website