Tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije kreeg Max Verstappen een updatepakket van Red Bull op zijn RB20 geplaatst, welke volgens hem een grote stap zouden moeten zijn. Helmut Marko liet eerder al weten dat de Nederlander veel van de update had verwacht en teleurgesteld was over de uiteindelijke tijdswinst. Maar hoeveel tijd had Verstappen denken te winnen met deze nieuwe onderdelen?
Op donderdag onthulde Red Bull Racing de nieuwe RB20, welke op een aantal plekken flink aangepast was. Maar al snel kwam het nieuws naar buiten dat deze update slechts tijdens een aantal raceweekenden gebruikt zou kunnen worden, omdat het een 'high downforce-pakket' betreft. Op circuits als Spa-Francorchamps en Monza zal Red Bull met de oude versie van de RB20 racen, waardoor Verstappen verwachtte dat deze update wel enorm veel tijd op zou leveren. Maar dat bleek wat tegen te vallen.
In de kwalificatie stond hij achter McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri, waardoor hij zich toen al zorgen begon te maken over de snelheid van zijn auto. Helmut Marko laat nu weten dat Verstappen had verwacht dat hij met deze update twee tienden voor de rest van het veld zou staan na de kwalificatie, maar in plaats daarvan stond hij een halve tiende achter de McLaren-coureurs.
"Het hele weekend was moeilijk. Met Max misten we bijvoorbeeld de pole position met slechts 46 duizendsten van een seconde, wat Verstappen erg irriteerde omdat hij ook had gehoopt dat de verbeteringen aan de auto ons misschien twee tienden voorsprong op de concurrentie zouden opleveren. Dat was niet het geval", zegt Marko in zijn column voor Speedweek.
"Maar het had net zo goed anders kunnen aflopen, want Max moest kort voor het einde van zijn snelle ronde een tegenstander passeren, waardoor een halve tiende of meer verloren ging."
Een ander irritatiepunt van Max Verstappen was het feit dat hij na de eerste ronde zijn positie terug moest geven aan Lando Norris, die hij aan de buitenkant van de baan in had gehaald. Red Bull was bang dat de stewards hem daar een fikse straf voor zouden geven, maar Helmut Marko is nu van mening dat dat misschien de verkeerde keuze was.
"Toen kwam de eerste ronde van de race, met wat ik dacht dat een zeer goede manoeuvre was van Max, die aan de buitenkant van de McLaren aan de linkerkant zat, vervolgens werd weggeduwd, naar de tweede plaats schoof en deze positie uit veiligheid opgaf. Terugkijkend is het niet 100 procent zeker dat Verstappen een tijdstraf van vijf seconden zou hebben gekregen, dus misschien was het beter geweest om zijn positie vast te houden – simpelweg omdat er zoveel tijd verloren gaat bij het inhalen op dit circuit."
Lees het artikel op de mobiele website