Red Bull-topman Helmut Marko ziet dat het gat van Max Verstappen naar de beide McLaren-coureurs een vertekend beeld geeft van de werkelijke snelheid van de Nederlander. Volgens Marko kon Verstappen namelijk een stuk sneller rijden, maar moest hij op zijn banden letten.
Al het hele seizoen zijn Red Bull en Verstappen dé toonaangevende kracht in de Formule 1. Het gat naar de eerste niet Red Bull-coureur was tijdens het merendeel van de races dan ook groter dan twintig seconden. Het was een trend die zich voortzette tot na de zomerstop.
Vanaf de eerste paar races na de zomerstop slonk het gat tussen Red Bull en de rest van het veld echter. In Japan was het gat al kleiner dan twintig seconden en tijdens de Grand Prix van Qatar bedroeg het gat zelfs minder dan vijf seconden.
Volgens Marko is er echter een reden voor het kleine gat tussen Verstappen en de beide McLaren-coureurs. De Oostenrijkse oud-coureur laat namelijk weten dat Verstappen de hele race op zijn banden moest letten om ze zo niet over de kling te jagen.
"Max heeft de race de hele tijd onder controle gehad. Dat was te zien in de slotfase van de race toen hij de snelste ronde van de wedstrijd neerzette. Hij had nog erg veel in reserve. We hebben goed op onze banden gelet om ze niet te laten oververhitten. Het was soeverein", begint Marko in gesprek met de Duitse tak van Sky Sports.
Voor de banden was het dus zwaar, maar ook voor de rijders was het geen makkelijk karwei in de woestijn van Qatar. Zo werden er meerdere coureurs onwel en moesten Logan Sargeant en Lance Stroll worden onderzocht door medisch personeel op het circuit.
Ook Marko zag dat het zwaar was voor de rijders. "Ik heb Max nog nooit zo bezweet gezien. Door alle bandenwissels was het eigenlijk één hele lange sprintrace. Alles zat dus op de limiet", aldus Marko, die zag dat het raceweekend in Qatar een uitputtingsslag was voor de coureurs.
Lees het artikel op de mobiele website