Helmut Marko vernietigend: 'Ferrari-baas heeft affaire met Toto Wolff, Renault weet niet wat ze doen'

| door R. Willems

Helmut Marko heeft vernietigend uitgehaald naar Ferrari, Mercedes en Renault. De motorfabrikanten zijn allemaal tegen het plan van Red Bull Powertrains om de motoren voor 2026 lichter te maken, door de batterij te verkleinen en dat heeft allemaal een duidelijke reden, meent Marko.

Red Bull is de laatste tijd flink aan het lobbyen om de 2026-motorreglementen aan te passen. Volgens het Oostenrijkse team zien de regels er op dit moment heel slecht uit, waarbij Max Verstappen zelfs denkt dat we coureurs gaan zien die op het rechte stuk terug moeten schakelen, omdat ze de batterij moeten opladen.

Onlangs liet Toto Wolff al weten dat de regels 100% niet meer aangepast gaan worden en dat Red Bull alleen maar klaagt, omdat ze de zaakjes niet op orde hebben. Maar daar is niks van waar, laat Marko weten.

In gesprek met Motorsport-Total is de adviseur van Red Bull dan ook vernietigend over de mensen die tegen hun plan zijn.

"We zijn gewoon gepassioneerde racers en we geven om de sport. We zitten niet in de Formule 1 om rijk te worden. We willen dat er weer echt goede sport is. En daar maken we ons zorgen over. De Formule 1 is uiteindelijk een show. We moeten het publiek iets bieden. Het kan dus niet zo zijn dat we op de rechte stukken in Monza moeten terugschakelen", laat Marko weten.

Dat Mercedes, Ferrari en Renault erop tegen zijn, verbaast Marko dan ook niks: "Vasseur [teambaas Ferrari, red.] heeft een affaire met Toto [Wolff], daarom hoor je weinig van Ferrari. En bij Renault weten ze niet wat ze doen."

Lees ook

Red Bull Powertrains ligt voor op Ferrari

Dat Red Bull niet uit eigen belang klaagt over de reglementen wordt volgens Helmut Marko duidelijk als we kijken naar hoever alle fabrikanten zijn. De Oostenrijker laat weten dat ze in Milton Keynes 'mijlenver' voorliggen op Audi en Ferrari. Mercedes, de grote tegenstander van hun plan, zit op gelijke hoogte met Red Bull.

"We liggen mijlenver voor op Audi, we liggen mijlenver voor op Ferrari en Mercedes zit ongeveer op ons niveau. In augustus zullen we een compleet motor met MGU-K en batterij op de testbank hebben rollen."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen