Sinds de zomerstop is Red Bull Racing uit een ander vaatje gaan tappen. In het eerste deel van het seizoen was het Oostenrijkse team erg zoekende en wist men niet hoe het de RB21 van Max Verstappen moest afstellen. Hierdoor konden er geen goede resultaten geboekt worden, waarna het management van Red Bull besloot om Christian Horner te ontslaan.
De Brit werd vervangen door Laurent Mekies, die samen met Verstappen en de ingenieurs in Zandvoort een manier vond om de auto van Max te verbeteren. Vanaf de GP van Italië was de Nederlander weer helemaal de oude en werd hij zelfs even gezien als de favoriet voor de titel. Dat is hij inmiddels niet meer, door de overwinningen van Norris in Mexico en Brazilië, maar volgens Helmut Marko is het zéér positief dat Red Bull het seizoen om heeft weten te draaien.
Om voor het kampioenschap mee te strijden in de laatste drie races van het seizoen gaat erg lastig worden, weet de Oostenrijker ook. Daarvoor moet Verstappen veel geluk hebben en Norris juist heel veel pech. De enige manier waarop Max nog mee kan doen is als de McLaren-coureur iets vervelends overkomt.
"49 punten achterstand op Norris, met nog drie Grands Prix en een sprint te gaan – er moet nu iets gebeuren bij Lando Norris om de kansen van Max op het wereldkampioenschap intact te houden, anders hebben we geen kans, dus een uitvalbeurt van Lando of een botsing", zo zegt de Red Bull-adviseur in zijn column op SPEEDWEEK.
"Natuurlijk zijn we niet blij met de achterstand, maar het positieve voor ons is dat we in de loop van het seizoen deze ommekeer hebben weten te realiseren, en wel zo ingrijpend dat we ineens weer in de race voor het wereldkampioenschap zitten. De algehele situatie is dus positief."
Het Formule 1-seizoen gaat dit jaar afgesloten worden met een triple header: Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi. De grote vraag is nu hoe Max Verstappen gaat presteren tijdens de laatste drie races van het seizoen, waarbij Helmut Marko een voorspelling probeert te doen. De voormalig rechterhand van Dietrich Mateschitz denkt dat Max in Las Vegas goed gaat presteren, terwijl McLaren in het Midden-Oosten zal gaan domineren, maar helemaal zeker van zijn zaak is Marko allerminst.
"Het is niet zo eenvoudig om de krachtsverhoudingen op de laatste drie circuits in te schatten, want de tijden dat een circuit het beste bij een bepaalde auto paste, zijn voorbij in de Formule 1. Bij Ferrari en Mercedes speelt de vorm op de dag zelf een grote rol, en als we de juiste afstelling vinden, rijden we op McLaren-niveau."
"Toch zou Las Vegas ons eigenlijk meer moeten liggen, met die snelle passages; Qatar en Abu Dhabi met medium-speed bochten zouden meer bij McLaren moeten passen – maar nogmaals: dergelijke beoordelingen zijn niet meer zo geldig als vroeger", aldus Marko.
Lees het artikel op de mobiele website