In Imola was de vaste performance engineer van Max Verstappen, Gianpiero Lambiase, niet van de partij tijdens de eerste vrije training. In plaats daarvan was het Tom Hart die Verstappen hielp om de juiste afstelling voor zijn RB20 te vinden. De wissel lijkt routinematig te zijn, maar wat nou als er een verborgen betekenis achter de wissel zit?
Het is eigenlijk het hele seizoen al onrustig binnen de Formule 1-organisatie van Red Bull. Dat komt grotendeels door het interne onderzoek naar Red Bull-teambaas Christian Horner en de hele nasleep daarvan, maar ook speelt een ander onderdeel mee: sinds de dood van Red Bull-medeoprichter Dietrich Mateschitz willen de beide kanten van de energiedrankjesgigant (Oostenrijk en Thailand) elkaar de tent uitjagen.
Inmiddels lijkt de strijdbijl ietwat te zijn begraven en kunnen de beide kanten van het bedrijf weer iets beter met elkaar door een deur, maar toch is nog niet alles koek en ei binnen Red Bull Racing.
In Miami Gardens kondigde Red Bull-topontwerper Adrian Newey namelijk aan het team na een dienstverband van maar liefst negentien jaar te gaan verlaten. Volgens Newey wees alles erop dat hij een stapje terug moest doen. Ook liet de Brit weten dat hij zich graag wilde gaan focussen op "nieuwe uitdagingen".
Volgens enkele geruchten zou Newey die "nieuwe uitdagingen" zoeken bij het team van Ferrari. Voor Newey zou het werken voor Ferrari en het werken met Lewis Hamilton een droom zijn die eindelijk uitkomt.
Naast Newey komt er in de toekomst mogelijk nog een vertrek bij. Verstappen wordt immers in verband gebracht met een overstap naar Mercedes in 2026. Mogelijk volgt ook zijn engineer, Lambiase, met een overstap naar de Duitse renstal.
Online laat Jeroen Scholte, podcasthost bij de RaceReporter F1 Podcast, namelijk weten dat de engineerswissel in VT1 wel eens op iets anders zou kunnen duiden dan 'van elkaar leren'. Volgens Red Bull was dat namelijk de redenering achter de engineerswissel bij Verstappen. Scholte ziet dat anders en denkt dat Lambiase mogelijk ook naar Mercedes vertrekt, samen met Verstappen.
"... of ... Max moet alvast gaan wennen aan Tom Hart, omdat GP straks zijn ontslag indient zodat hij een jaartje kan tuinieren en daarna kan overstappen naar Merc ... Is maar een theorietje. Wel één die meer hout snijdt dan 'om elkaar beter te leren begrijpen' na 8 jaar", aldus de podcasthost.
Lees het artikel op de mobiele website