Adrian Newey gaat naar alle waarschijnlijkheid vertrekken bij Red Bull Racing. De Britse topontwerper van Red Bull verlaat de renstal na maar liefst twintig seizoenen. Maar wie is deze man en wat maakt hem zo goed? GP33 maakt een tijdlijn over de meest succesvolle ontwerper in de Formule 1 ooit.
Het werd al heel snel duidelijk dat Newey een bijzondere natuurlijke gave heeft. De Brit rondde een opleiding Lucht- en Ruimtevaart af aan de Universiteit van Southampton en meteen daarna gaat hij aan de slag in de Formule 1. Onder de vleugels van topingenieur Harvey Postlethwaite bouwen ze auto's voor het Formule 1-team van Fittipaldi. Een jaar daarna vertrekt hij naar het raceteam van March, waar hij zijn eerste echte stempel weet te drukken. Hij ontwerpt een auto die meteen de Indy 500 weet te winnen.
March beloont Newey en hij mag direct weer aan de slag in de Formule 1. Op dat moment stelt het F1-team van March heel weinig voor, maar daar brengt Newey verandering in. Met een aerodynamisch racewonder, weet hij March van de 13e naar de 6e plaats te brengen bij de constructeurs. Op dat moment is Williams nog één van de topteams in de Formule 1 en die slaan meteen toe, door Newey naar Grove te lokken. In 1990 vertrekt Newey naar het Britse topteam.
Vanaf het moment dat Newey de garage van Williams inloopt, verandert alles in goud. In zes jaar tijd pakt Williams 59 Grand Prix-overwinningen en meerdere wereldtitels. Toch vertrekt de Engelsman na het 1996 Formule 1-seizoen. Door spanningen binnen het team en bepaalde afspraken die niet worden nagekomen, vertrekt Newey naar Mclaren. Ook daar gaat hij verder waar hij gebleven was, namelijk auto's ontwerpen die meerdere Grand Prix en wereldtitels winnen. In 1998 en 1999 maakt hij Mika Häkkinen wereldkampioen. De jaren daarna blijven successen echter uit door de dominantie van Michael Schumacher bij Ferrari, die samen met Ross Brawn en Jean Todt vijf titels achter elkaar weet te winnen.
In 2005 start Red Bull een Formule 1-team. Eigenaar en oprichter Dietrisch Mateschitz besluit een miljardenproject te starten en wil het beste Formule 1-team van de wereld worden. Hij besluit om David Coulthard als eerste coureur aan te stellen, die samen met Newey heeft gewerkt bij Mclaren. Op zijn voorspraak wordt Newey bij Red Bull binnengehaald. Het duurt een aantal jaren om een sterk fundament op te bouwen, maar in 2010 wordt het harde werk beloond. Red Bull Racing pakt met Adrian Newey en Sebastian Vettel haar eerste rijders- en constructeurskampioenschap. Van 2010 tot en met 2013 winnen zij alles wat er te winnen valt.
Vanaf 2014 komt er een nieuw motorreglement. Omdat Renault in die tijd niet de krachtbron kan leveren aan Red Bull die gewenst was, wint Mercedes met Lewis Hamilton en Nico Rosberg meerdere kampioenschappen. Totdat Dr Helmut Marko in 2016 besluit, om een piepjonge Nederlander in de Red Bull te zetten: Max Verstappen. De Nederlander bewijst het grootste talent van de afgelopen jaren te zijn en wint meteen zijn eerste race voor het topteam van Red Bull. Tóch blijft Mercedes in die periode nog de dominante factor.
De bolides van Newey zijn aerodynamisch helemaal in orde, maar de krachtbron kan gewoon niet mee met de motor van Mercedes. Mede daarom werd besloten om Renault te verlaten voor Honda. In 2021 weet de Japanse fabrikant een geweldige motor te produceren en weet Newey ineens de sweetspot weet te vinden. In de allerlaatste race van het seizoen weet Verstappen zijn eerste wereldtitel binnen te halen. In de jaren daarop ontwerpt Newey wederom auto's die wereldkampioen worden en ook dit jaar lijkt het erop dat Verstappen en Red Bull beide titels gaan pakken.
De geschiedenis van Newey bij Williams lijkt zich te herhalen. Door een interne machtsstrijd lijkt de Engelsman de situatie beu te zijn en schijnt het team al ingelicht te hebben dat hij wil vertrekken. Opties heeft Newey in ieder geval genoeg. Zo lijkt Aston martin een poging te willen wagen en ook Ferrari schijnt diep te willen gaan voor de werkzaamheden van Newey. Afgelopen week schijnt Newey al gespot te zijn in Italië.
Lees het artikel op de mobiele website