Hoofdengineer Red Bull spreekt Horner tegen: 'Nog een échte stap'

| door R. Willems

Christian Horner heeft dit jaar meerdere keren aangegeven dat de RB19 niet verder ontwikkelt zal worden en alle medewerkers van Red Bull zich op 2024 zullen richten. De baas van Red Bull Racing liet aan Max Verstappen en Sergio Pérez weten dat ze het met deze auto moesten doen voor de rest van het jaar.

Maar dit bleek niet helemaal waar te zijn, zo maakte Paul Monaghan bekend. De hoofdengineer van Red Bull laat aan Motorsport.com weten dat er nog één update aan zit te komen die al langere tijd gepland is. Daarnaast kan het team nog beslissen om nóg een update door te voeren op de RB19, welke dan wel voor 2024 zal zijn.

"Er komt in ieder geval nog één echte stap aan met de RB19 voor het einde van dit seizoen, een stap die nu dus al vaststaat", begint Monaghan. "Daarna zullen we bekijken of we nog meer upgrades willen brengen, maar dat zal dan volledig met het oog op volgend jaar zijn."

Lees ook

2024

In Canada gaf Christian Horner al aan dat de focus van Red Bull verlegd zou worden op 2024, omdat de voorsprong in het kampioenschap al zo groot was. Dit betekent overigens niet dat er hierdoor niks meer op de RB19 komt. Red Bull kan er ook voor kiezen om onderdelen voor 2024 alvast te testen op de huidige bolide, aangezien de reglementen gelijk blijven volgend jaar.

"Richting het einde van het jaar kunnen we nog enkele dingen op de auto zetten, maar alleen als we denken dat het valide is om die dingen dit jaar alvast te brengen. Dat zal dan volledig ter voorbereiding op de auto van volgend jaar zijn", gaat Monaghan verder.

Update in Hongarije

Nadat Red Bull in Azerbeidzjan met de eerste update van het jaar kwam, nam het team uit Milton Keynes de tweede update mee in Hongarije. De sidepods kwamen er anders uit te zien en ook de luchtinlaat werd veranderd. Maar volgens Monaghan had deze update een minder grote impact dan men denkt, simpelweg omdat de auto er wat anders uitzag.

"Visueel is de update van Hongarije inderdaad een grote, maar de schaal van aerodynamische updates is niet per se te zien aan hoe anders die aan de buitenkant ogen. We kunnen namelijk nog veel andere dingen aan de auto veranderen, die minder zichtbaar zijn voor de mensen, maar die een vergelijkbaar of zelfs groter effect hebben."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen