Max Verstappen heeft veel schade opgelopen aan zijn Red Bull-auto na zijn crash tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk. De Nederlander was op weg naar een geweldige tijd in Q3, waarbij hij zelfs voor poleposition leek mee te strijden. Maar helaas ging het in de laatste ronde van Verstappen helemaal mis.
In bocht 9 verloor hij de grip aan de achterkant van zijn geüpdate Red Bull RB22, waardoor hij een halve spin meemaakte en uiteindelijk zijwaarts in de muur belandde. De klap die Verstappen meemaakte was enorm, aangezien de coureurs in die bocht meer dan 200 km/u rijden.
Gezien de Limburger zijwaarts in de muur belandde is de vrees groot dat hij zijn versnellingsbak beschadigd heeft. Ook is de kans aanwezig dat er schade is opgelopen aan zijn chassis. Dit vanwege het feit dat de monteurs van Red Bull Racing vlak na de kwalificatie een reservechassis uit één van de vrachtwagens haalde. Dit duidt erop dat het originele chassis van Verstappen te beschadigd is om nog te gebruiken tijdens de race op de Red Bull Ring.
Als Red Bull Racing maar één versie van het vernieuwde chassis hebben meegenomen naar Oostenrijk - wat goed mogelijk is bij een update van deze grootte - zou dat betekenen dat Verstappen niet aan het parc fermé-reglement zou voldoen als hij een nieuw chassis zou moeten gebruiken. Bij het overtreden van de parc fermé-reglementen wordt een coureur van de startgrid gehaald en in de pitstraat gezet voor de start.
Verstappen zal hopen dat het reservechassis van Red Bull precies dezelfde specificatie is als de versie die hij tijdens de kwalificatie gebruikte. De viervoudig F1-wereldkampioen start namelijk vanaf P5 en heeft daarvandaan nog alle kans om een goed resultaat te scoren op het circuit waar hij al vijfmaal als winnaar over de streep is gekomen.
George Russell start de race van zondag vanaf poleposition, nadat hij enorm veel mazzel had met een beslissing vanuit de wedstrijdleiding...
Lees het artikel op de mobiele website