Jeremy Clarkson haalt uit na race in België: 'Waar is hij mee bezig?'

| door C. de Groot

Jeremy Clarkson heeft tijdens het raceweekend op Spa-Francorchamps zijn vraagtekens gezet bij de beslissing van de FIA om de race met tachtig minuten uit te stellen. Door de controversiële keuze van de federatie veranderde de race in België in een slaapverwekkende optocht.

Clarkson, die bekend staat als een grote Formule 1-fan, neemt nooit een blad voor de mond en dat was dit weekend niet anders. Een natte race op het circuit van Spa moet normaal gesproken voor een hoop spektakel zorgen, maar doordat de raceleiding maar liefst tachtig minuten lang wachtte met het beginnen van de Grand Prix, waren de omstandigheden niet meer uitdagend, waardoor de race erg saai werd.

Het tv-personage snapt dan ook helemaal niks van de beslissing, zo laat hij blijken op X. "Lieve heer, waar is de raceleiding mee bezig?", vraagt Clarkson zich hardop af.

Max Verstappen deelt de mening van de voormalig Top Gear-presentator. Volgens de Nederlander kon er makkelijk eerder voor gekozen worden om de baan op te gaan.

"We moesten gewoon gelijk racen. We hadden zelfs de zwaarste regenbui kunnen trotseren. Het is nu eenmaal zo", begon Verstappen na de race tegenover Viaplay. "We hebben zelfs besproken om VSC te doen, zodat je wat sneller kon. Uiteindelijk nemen zij de beslissingen en daar moeten we mee leven."

Lees ook

'Dom bezig'

Toch is er ook een tegengeluid te horen, want George Russell vindt dat de FIA wél de juiste keuze heeft gemaakt door zo lang te wachten met de startprocedure. "Als coureur wil je gewoon racen – en nat weer maakt dat vaak nog leuker. Maar als je met meer dan 300 kilometer per uur uit Eau Rouge komt en je ziet letterlijk helemaal niets voor je, dan is het alsof je met een blinddoek rijdt. Dat heeft niets meer met racen te maken – dan ben je gewoon dom bezig."

"Aangezien duidelijk was dat het vanaf vier uur droog zou blijven, denk ik dat de wedstrijdleiding uiteindelijk de juiste keuze heeft gemaakt", aldus Russell over de beslissing van de FIA.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen