De Vries zit sinds dinsdagmiddag zonder Formule 1-zitje. De Nederlander wordt vervangen door niemand minder dan Daniel Ricciardo. De Australiër stapt tijdens de aankomende race in Hongarije in bij het Italiaanse team. Die switch lijkt vrij straight forward, maar toch zitten er veel haken en ogen aan de wissel. Hoe ging De Vries' ontslag precies in zijn werk?
Dat de Pirelli-bandentest van Ricciardo wel eens beslissend kon zijn voor zijn Formule 1-loopbaan was alom bekend, maar niemand had voorzien dat er al op dezelfde dag een aankondiging zou volgen over de Formule 1-toekomst van zowel Ricciardo als De Vries. In minder dan één uur na de start van zijn bandentest kondigden Red Bull en AlphaTauri namelijk aan dat Ricciardo terug zou keren als voltijdscoureur in Hongarije. De aankondiging kwam onverwachts en uit bronnen van ESPN blijkt nu waarom.
Na afloop van de Grand Prix van Groot-Brittannië zouden De Vries en zijn manager namelijk al hebben aangevoeld dat zijn Formule 1-loopbaan in de loop van deze week ten einde zou zijn. Uiteindelijk kwam er op dinsdag een einde aan de Formule 1-droom van De Vries, nadat Red Bull-topman Helmut Marko een belletje had gekregen van Red Bull-teambaas Christian Horner over de snelle rondetijden van Ricciardo. Aan de hand van dat belletje besloot Marko om De Vries te ontslaan en Ricciardo naar voren te schuiven.
Dat het nieuws zo snel naar buiten kwam, was echter niet gepland. Red Bull zelf wilde namelijk wachten met het nieuws tot later deze week, maar de manager van De Vries stak daar een stokje voor. De manager van de Nederlander besloot namelijk om het nieuws te lekken naar de Nederlandse pers. Dat zou ook gelijk verklaren waarom De Telegraaf als eerste met het nieuws over De Vries' ontslag naar buiten kwam.
Naast zijn tegenvallende prestaties ten opzichte van Tsunoda zou De Vries ook binnen de paddock niet al te populair zijn. Zo liet Marko onlangs weten dat Horner al sinds het begin van 2023 geen fan is van De Vries. Ook zouden engineers binnen AlphaTauri niet graag met de Fries samenwerken, omdat hij moeilijk in de omgang zou zijn. Anderen spreken die claims tegen. Daarnaast zou men binnen de paddock neerbuigend naar De Vries' prestaties kijken. Nog steeds wordt een Formule E-kampioenschap namelijk gezien als een titel/kampioenschap voor coureurs die niet goed genoeg zijn voor een zitje in de Formule 1.
Lees het artikel op de mobiele website