Voor Lando Norris is het duidelijk: als Red Bull Racing voordeel heeft gehaald uit het kunnen aanpassen van de rijhoogte onder parc fermé, moet het Oostenrijkse team gestraft worden. Maar wellicht hoeft de FIA helemaal geen straf uit te delen, want als ze het daadwerkelijk gebruikten, verwacht Norris dat het team van Max Verstappen een flinke stap terug zal doen, vanaf dit weekend.
Op donderdagochtend kwam het nieuws naar buiten dat één Formule 1-team zich niet aan de regels gehouden had, waarbij het ging over het aanpassen van de rijhoogte tussen de kwalificatie en de race. Normaliter moet een auto zo dicht mogelijk aan de grond liggen om zo veel mogelijk downforce te genereren, wat tijdens de kwalificatie - als er weinig brandstof in de bolide zit - goed mogelijk is. Maar in de race is dat lastiger, aangezien de tank dan vol is en de auto te veel over de grond gaat schuren, waardoor de plank slijt en de auto gediskwalificeerd wordt. Echter had Red Bull daar een truc voor gevonden, zo meende de concurrentie.
Zij lieten aan de FIA weten dat de regerend wereldkampioen een onderdeel in de auto had, die het mogelijk maakte om in parc fermé, als er niks meer aan de auto's veranderd mag worden [behalve de stand van de voorvleugel], de rijhoogte te verstellen. Inmiddels heeft Red Bull toegegeven dat een dergelijk onderdeel bestaat, maar dat ze daar geen gebruik van hebben gemaakt.
Hoewel Red Bull dus zegt dat zij het nooit hebben gebruikt in een raceweekend, omdat het onderdeel niet bereikbaar is als de auto in elkaar gezet is, laat Lando Norris alsnog weten dat het volgens hem niet is toegestaan. Vooral McLaren was kwaad om de manier waarop Red Bull heeft gehandeld, maar volgens de Brit is er [nog] geen bewijs dat het team van Verstappen het ook daadwerkelijk gebruikt heeft. Daar zullen we echter snel achterkomen, meent de drievoudig Grand Prix-winnaar.
"Het is één ding om het op je auto te hebben, maar het is iets anders als het ook nog gebruikt wordt. Daar hebben we eerlijk gezegd geen idee van. Dus als het hen heeft geholpen, als ze het hebben gebruikt op een manier die mensen denken dat ze hebben gedaan, dan komt het [onderlinge verschil, red.] misschien onze kant op."
Volgens Norris is het overigens goed dat de FIA nu actie onderneemt, omdat het onderdeel in zijn ogen - als het dus gebruikt is - ver buiten de regels valt en Red Bull daarmee illegaal gehandeld heeft. Dat het bestuursorgaan nu heeft besloten om strenger te gaan controleren, is voor iedereen zeer positief.
"Ik denk dat het goed is dat de FIA zoiets doet,. Er is een verschil tussen dit soort zwart-wit dingen en het verleggen van grenzen in de Formule 1. Het creëren van nieuwe dingen en innoveren binnen de ruimte die je hebt om te innoveren, dat is iets dat we bij McLaren goed hebben gedaan. Maar wij hebben altijd gezorgd dat we nooit verder gingen dan dat."
Lees het artikel op de mobiele website