McLaren-coureur Lando Norris heeft na afloop van de Grand Prix van Singapore gereageerd op de recente klachten over bepaalde onderdelen van zijn MCL38-bolide. Volgens Norris is zijn auto nog steeds erg dominant, ondanks klachten van de concurrentie en een ingreep van de FIA.
Norris wist de Grand Prix van Singapore op zijn naam te schrijven op dominante wijze. De Brit ging voor het eerst in zijn Formule 1-loopbaan aan de leiding na de eerste ronde nadat hij vanaf pole position aan de race was begonnen.
Vanaf dat moment was Norris' leiding nooit echt in gevaar, althans vanuit de concurrentie gezien. Norris maakte zelf namelijk wel enkele grote fouten waardoor zijn race bijna vroegtijdig ten einde kwam. Zelf liet de Brit weten dat die fouten niet kwamen door te weinig concentratie.
"Je hebt iets minder grip, iets minder downforce. De banden gaan een beetje weg. Het overviel me gewoon. Dus het was geen gebrek aan concentratie of zo. Het was gewoon een verrassing voor me", vertelde Norris af na de race in Singapore.
Na afloop van het raceweekend in Bakoe stond het internet vol met beelden van de achtervleugel van McLaren. Op de beelden was te zien dat de DRS-vleugel van de MCL38 op hoge snelheid doorboog en als het ware een 'mini-DRS' vormde.
Na een klacht van Red Bull werd McLaren door de FIA gedwongen om de achtervleugel van de MCL38 aan te passen. Ondanks die ingreep vanuit de FIA was McLaren enorm dominant in de straten van Singapore, tot grote blijdschap van Norris.
"We hebben niets aan de auto veranderd ten opzichte van vorig weekend of het weekend daarvoor. We moesten zelfs tweaks maken aan sommige van onze vleugels en dingen waar mensen over klaagden. Maar we hadden nog steeds een geweldig weekend en waarschijnlijk een van onze meest dominante weekenden hier", zei Norris.
Volgens Red Bull was de 'mini-DRS' op de MCL38 goed voor een tot twee tienden van een seconde per ronde. Norris is het daar echter niet mee eens en stelt dat hij niet zoveel profijt had van het McLaren-foefje. Daarbij haalt Norris zijn problemen van eerder dit seizoen aan.
"Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat het verschil heeft gemaakt. Het was gewoon zo dat de auto al heel lang mega is. Een paar keer was ik niet in staat om aan de leiding te komen, ook al had ik het gevoel dat ik de snelheid en het vermogen had. Dat is deels mijn eigen schuld en ik heb dingen niet goed genoeg uitgevoerd. Dus ik heb de prijs betaald voor het feit dat ik het soms niet goed genoeg deed", aldus de Brit.
Lees het artikel op de mobiele website