Het Circuit de Spa-Francorchamps, de thuishaven van de Formule 1 Grand Prix van België en het lievelingscircuit van Max Verstappen, gaat flink op de schop, zo weet Formule 1-journalist Joe Saward te melden in de meest recente versie van zijn Green Notebook.
In de Belgische Ardennen werd tussen 1950 en 1970 de Grand Prix van België verreden op het Circuit de Spa-Francorchamps. Na enkele jaren op andere circuits te hebben gereden, die van Zolder en Nijvel, keerde de Formule 1-karavaan in 1983 terug op het befaamde Circuit de Spa-Francorchamps om er dé thuishaven van de Belgische Grand Prix van te maken.
Ondanks de lange historie van de race in België en de befaamde lay-out van de baan, is er veel te doen over de toekomst van het circuit en zijn plaats op de Formule 1-kalender. Het is namelijk geen geheim dat er van over de hele wereld veel verzoeken zijn om een Formule 1-race te mogen organiseren. Vaak zijn dat organisatoren die veel meer geld bieden dan de promotor van de Belgische Grand Prix momenteel overmaakt naar het FOM (Formula One Management).
Aangezien de Formule 1-kalender momenteel uit maar maximaal 24 races mag bestaan, zullen er door het FOM lastige keuzes moeten worden gemaakt wat betreft de indeling van de kalender. Om in dat proces een plek op de Formule 1-kalender te behouden, heeft de circuitorganisatie van het circuit in Spa er volgens Saward voor gekozen om flink wat veranderingen door te voeren aan het circuit.
"Het circuit van Spa-Francorchamps zegt, in zijn pogingen om een nieuw F1-contract te krijgen voor de Grand Prix van België, dat het 43 miljoen dollar zal investeren in een ontwikkelingsprogramma om betere faciliteiten te creëren, waaronder een nieuwe toren in het oorspronkelijke pitgebouw. Dit wordt een faciliteit van vier verdiepingen met een reeks terrassen die uitzicht bieden aan maximaal 450 gasten", trapt Saward af in zijn Green Notebook.
"Op de onderste twee verdiepingen komt een professioneel rijsimulatiecentrum, terwijl er een loopbrug komt van de toren over het circuit naar het gebied waar de autotunnel uitkomt - tussen de tribune en de fanzone. De hoofdingang vlakbij zal worden vernieuwd met een nieuwe toegangspoort op de plaats van de oude Ferme Foguenne, die dienst zal doen als ontvangstruimte met ruimte voor kantoren van het circuit en een winkel, terwijl er ook een loopbrug zal komen om te voorkomen dat auto's en mensen door elkaar raken bij de ingang, zoals lange tijd is gebeurd", gaat de journalist verder.
"Er komt ook een nieuw medisch centrum en een werkplaats op het circuit, die beide directe toegang tot het circuit zullen hebben. De werkzaamheden moeten in 2028 klaar zijn. Dit is allemaal geweldig, maar het grootste probleem van Spa blijft iets anders. De toegang is altijd een puinhoop en de F1 zou graag zien dat de lokale autoriteiten wat werk maken van nieuwe wegen (en misschien politietraining) om de opstoppingen die de race elk jaar teisteren te verminderen", aldus Saward.
Lees het artikel op de mobiele website