Max Verstappen heeft een geweldig debuut op de Nürburgring gekend. De Nederlander nam deze zaterdag deel aan de negende race in de Nordschleife Langstrecken Series, waarin hij uitkwam voor het Emil Frey Racing Team. Samen met teamgenoot Chris Lulham reed Verstappen in de Ferrari 296 GT3 en wist hij een ongekende prestatie neer te zetten.
Vanochtend kwalificeerde Max Verstappen zijn Ferrari op de derde positie, nadat hij in zijn laatste kwalificatieronde flink werd dwarsgezeten door verkeer - waardoor hij op zijn minst vier seconden liet liggen op zijn directe concurrenten. Dit zorgde ervoor dat Verstappen niet verder kwam dan de derde startplek, maar voorafgaand aan de race maakte hij al duidelijk dat hij verwachtte hoger te eindigen, omdat zijn auto goed aanvoelde.
En de Limburger had niet lang nodig om te bewijzen dat dat inderdaad het geval was. Tijdens de start van de race, om 12:00 ging Verstappen direct voorbij aan de eerste startrij en ging hij de eerste bocht als leider in. Vanaf dat moment kon hij het tempo bepalen en heeft hij nooit meer achterom gekeken. Echter was het verschil tussen Verstappen en de rest van het veld vele malen groter dan veel kenners en fans hadden verwacht.
Toto Wolff zei het in Italië al: 'Er is één coureur die de rest voor schut zet'. De Mercedes-teambaas had het hierbij natuurlijk over Max Verstappen, die op Monza dominant naar de overwinning reed. En ook het GT3-veld op de Nürburgring heeft deze zaterdag gemerkt dat de viervoudig F1-kampioen een klasse apart is. Verstappen wist zijn voorsprong op zijn concurrenten ronde na ronde uit te breiden, waarbij hij sommige rondes zelfs meer dan tien seconden won op de andere GT3-auto's.
Aan het einde van zijn stint, na twee uur racen, had Max een voorsprong van meer dan een minuut (!), wat volgens de commentatoren van de NLS-race hoogst ongebruikelijk was. Het komt zelden voor dat een coureur zó veel voorsprong pakt op zijn rivalen, maar Verstappen leek het met gemak te doen. Hierdoor kon de Limburger zonder zorgen zijn zitje overdragen aan Chris Lulham, die de laatste twee uur van de race mocht rijden.
Richting het einde van de race leek het nog even spannend te worden, met Lulham achter het stuur. De Brit, onderdeel van het Verstappen.com-team, kwam gele vlaggen tegen, waardoor hij van zijn gas moest. Echter, omdat zijn voorsprong zo groot was op de nummer twee, werd de situatie in de sector opgelost voor de dichtstbijzijnde rivaal op dat punt kwam.
Hierdoor liep de voorsprong tegen naar 'slechts' 23 seconden, waardoor sommige fans het ergste vreesden: dat Verstappen de overwinning op de Nüburgring alsnog mis zou lopen. Maar zij hoefden zich geen zorgen te maken, aangezien het gat tussen P1 en P2 al snel weer opliep en Lulham de nummer 31 Ferrari 296 GT3 rustig naar de finish kon rijden.
Lees het artikel op de mobiele website