De eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Japan zijn inmiddels verreden, waarbij eigenlijk alleen de eerste training zinvol was voor de coureurs. In de tweede sessie op vrijdag was het asfalt zo nat dat het eigenlijk geen zin had om rondjes te rijden, aangezien het voor de rest dit weekend droog lijkt te blijven. Mede hierdoor bleef Max Verstappen ook binnen in VT2.
Dat kon hij ook doen, omdat de eerste vrije training direct positief voor hem was. Waar hij in Australië op de vrijdag moeite had met zijn RB20, die niet helemaal deed wat hij ervan had verwacht, was daar in Japan geen sprake van. Net als in Bahrein en Saoedi-Arabië voelde zijn auto direct goed aan en kon hij meteen snelle ronden rijden. Over zijn eigen tempo was Verstappen dan ook meer dan tevreden.
"Het was een sterke start voor ons. De balans was gelijk goed en dat zorgt ervoor dat je direct goed begint", laat Verstappen weten aan F1TV. Maar de drievoudig wereldkampioen moet wel toegeven dat het gat naar de concurrentie kleiner is dan verwacht: "Het lijkt er op dat de rest dichterbij is gekomen, in vergelijking met vorig jaar. Dat is het hele jaar al aan de hand."
Daarmee gaat de voorspelling van Carlos Sainz hoogstwaarschijnlijk niet uitkomen, al moet Verstappen nog even kijken wat de RB20 in de lange runs waard is: "We weten nog niet hoe onze auto werkt op de lange runs, dus ik weet niet hoe het er daar uitziet. Maar ik denk niet dat we net zo'n grote voorsprong zullen hebben als vorig jaar op dit circuit."
In Japan heeft Red Bull een groot updatepakket meegenomen, waardoor het team vol vertrouwen naar Suzuka is afgereisd. Na de trainingen op vrijdag is Helmut Marko tevreden over de introductie van deze updates, aangezien ze direct werkten zoals ze hadden verwacht, maar de Oostenrijker is van mening dat het gat naar de concurrentie kleiner is dan gedacht. Vooral de lange runs van Charles Leclerc waren érg sterk.
"We hebben een update toegevoegd die toch al in de pijplijn zat. Het is een uitgebreid pakket en dat pakket deed precies wat we ervan verwachtten in de eerste run. We doen het goed met de technische veranderingen die we hebben doorgevoerd", begint Marko nog positief.
"Maar de lange run van Charles Leclerc was een beetje vervelend. Of eigenlijk niet vervelend, maar hij was echt snel. Wat dat betreft moeten we kijken hoeveel brandstof hij aan boord had voor die run", aldus de geschrokken topadviseur van Red Bull.
Lees het artikel op de mobiele website