Max Verstappen geeft uitleg over 'discussie' met engineer: 'Bleek dat ik het verkeerd had'

| door R. Willems

Max Verstappen heeft toe moeten geven dat race-engineer Gianpiero Lambiase het bij het juiste eind had, toen hij voorafgaand aan de Grand Prix van Japan Verstappen adviseerde een bepaalde vleugelstand te gebruiken. De Nederlander was het niet eens met deze keuze, maar ging wel mee met het advies van zijn engineer. Tijdens de race moest hij bekennen dat GP toch gelijk had.

Tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Japan reed Max Verstappen een racerun, waar hij niet heel vrolijk van werd. De snelheid van de RB20 was niet goed genoeg en de banden sleten te snel onder zijn auto vandaan. Gianpiero Lambiase en hijzelf hadden wat ideeën om de balans in de auto te verbeteren, maar over één onderdeel kon het duo het niet eens worden. Uiteindelijk besloot Verstappen mee te gaan met het advies van Lambiase, maar veel vertrouwen in dat idee had hij niet.

Echter, tijdens de race merkte Verstappen dat zijn engineer het toch bij het juiste eind had. Dit is ook de reden dan Lambiase op de radio voor Verstappen het volgende bericht had: 'Ik zei het je toch.' Na de Grand Prix laat Verstappen weten waarom hij dat bericht ontving van zijn race-engineer.

"Ik wil niet zeggen dat we ruzie hadden voor de race, maar we hadden het over de afstelling. Hij vroeg aan mij of ik zeker wist dat ik dit wilde. Nou ja, achteraf bleek dat ik het verkeerd had, haha. GP had gelijk, vandaar dat hij dat zei", begint Verstappen bij De Telegraaf. "Op een bepaalde manier wakkert dat bij mij op zo’n moment het vuurtje ook wel aan. Ik was niet blij met de balans, maar probeerde zo constant mogelijk te zijn. Zonder terug te schreeuwen naar hem. We hebben een geweldige relatie, we werken uitstekend samen."

Lees ook

Verstappen blij met RB20

Waar de drievoudig wereldkampioen voorafgaand aan de race niet zeker wist of zijn racepace genoeg zou zijn om de overwinning binnen te slepen, merkte hij tijdens de Grand Prix dat zijn RB20 geweldig werkte. Onder andere door het idee van Gianpiero Lambiase kon hij zijn auto tot het uiterste pushen en dat gaf Verstappen een geweldig gevoel op één van zijn favoriete circuits.

"Ik kan natuurlijk niet precies vertellen wat we hebben aangepast, maar het heeft zeker geholpen. De auto was veel beter te besturen, ik had het meer onder controle. Zeker na die aanpassingen tijdens de eerste pitstop voelde ik me heel comfortabel. Als ik sneller wilde, kon ik dat. En als ik meer op mijn banden moest letten, kon ik dat ook."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen