Max Verstappen is fel tegenstander van stratencircuits. In het verleden heeft de Nederlander zich al eens uitgesproken over het verdwijnen van klassieke circuits en in de Pelas Pistas Podcast doet de coureur daar nu een schepje bovenop.
Het is een ontwikkeling die door veel coureurs al eerder bekritiseerd is: het inruilen van klassieke circuits voor straatraces. Door de jaren heen hebben verschillende banen met veel historie plaats moeten maken voor nieuwe circuits die krioelen door de straten van grote steden.
Zo wordt er volgend jaar niet meer geracet op het legendarische Imola, maar komt er een straatrace in Madrid voor in de plaats. Bij de bekendmaking van die verandering kwam destijds ook een hoop kritiek los, onder andere bij Lewis Hamilton, die niet verwacht dat het nieuwe circuit beter zal zijn.
"Het is goed, zolang ze een goed circuit bouwen. Maar daar heb ik weinig hoop op- het bouwen van nieuwe circuits is heel erg 'hit and miss'. Meer dan negentig procent van de tijd is het slechter. Zolang het een beter circuit is, of net zo'n goed circuit, maakt het mij niet uit", aldus de Britse coureur.
Wanneer Verstappen tijdens een aflevering van de podcast gevraagd wordt wat hij van de koers vindt, laat hij van zich horen.
"Ik vind dat een F1-auto niet thuishoort op stratencircuits [...]. Laten we het zo zeggen: als Monaco nooit op de kalender had gestaan en ze nu zouden vragen 'kun je hier komen racen?', dan zou dat zeker niet mogelijk zijn. Dat komt gewoon door de geschiedenis, en dat is prima. Maar deze auto's zijn te lang, te breed, te zwaar..."
Het is een geluid wat de laatste jaren steeds sterker wordt. Vooral de kritiek op Monaco neemt elk jaar toe, zeker nu de Formule 1-auto's groter zijn dan ooit. Om het prinsendom tóch op de kalender te houden, heeft de Formule 1 twee verplichte pitstops geïntroduceerd.
Lees het artikel op de mobiele website