Max Verstappen keek in Imola tegen probleem aan: 'Zoiets vereist veel focus'

| door I. van den Berg

Red Bull-coureur Max Verstappen keek in Imola aan tegen een tijdstraf van vijf seconden als hij nog een keer over de witte lijn zou gaan met alle vier de wielen van zijn Red Bull-bolide. Tijdens het gevecht met Lando Norris werd het erg moeilijk om binnen de witte lijnen te blijven, zo laat Verstappen weten.

Verstappen begon het raceweekend in Imola 'on the back foot', maar wist toch pole position te klokken voor de race in Emilia-Romagna. Tijdens die race reed Verstappen een puike eerste stint. Tijdens die stint kon hij de coureurs achter zich dan ook op een flinke afstand houden.

Bij de switch naar de harde band veranderde dat echter. Aanvankelijk was het gat naar nummer twee Norris namelijk nog rond de zeven seconden, maar met nog tien rondes te gaan wist Norris ruim een halve seconde per ronde dichterbij te komen aan de RB20 van Verstappen. In sommige rondes pakte Norris zelfs een hele seconde terug op Verstappen. Uiteindelijk wist de Nederlander echter als eerste over de streep te komen. Zijn voorsprong op Norris? Slechts zeven tienden van een seconde.

Moeilijkheden voor Verstappen

Verstappen had in de laatste rondes van de race dus flinke druk van de coureur achter hem, Norris. Om de jonge Brit voor zich te houden moest Verstappen dan ook flink pushen, iets wat moeilijker werd vanwege zijn drie track limit 'strikes'.

Tijdens het gevecht met Norris vertelde Verstappens engineer Gianpiero Lambiase over de strikes. "Het belangrijkste waar we ons nu op moeten concentreren Max, is dat we ons echt geen baanlimieten [overtredingen] kunnen veroorloven omdat het gat minder dan vijf seconden is, dus concentreer je daarop."

Lees ook

"Dat vereist meer focus"

Verstappen gaf na de race in Imola tekst en uitleg over zijn track limit infringements. "Ze (Red Bull, red.) hebben me natuurlijk geüpdatet met de track limits, om vanaf dat moment gewoon wat voorzichtiger te zijn. Het probleem was dat ik in het begin veel onderstuurde op de medium [bandencompound] en dat duwde me er soms een beetje af als ik de apex miste", begint Verstappen.

"Op de harde banden [liet ik] gewoon wat meer marge," gaat Verstappen verder. "Natuurlijk was het de laatste paar ronden, toen Lando me inhaalde, wat moeilijker omdat ik de baan natuurlijk zo veel mogelijk moest gebruiken. Maar we bleven binnen de lijnen, maar zoiets vereist dan natuurlijk wel iets meer focus. Bij elke exit moet je echt zeker weten wat je doet", aldus de Nederlander.

Verstappen ging tijdens zijn eerste stint in acht minuten drie keer over de witte lijn heen. In de twintigste ronde van de race moest Verstappen dus al rekening houden met de witte lijn. Als hij ook maar één keer te ver buiten de grenzen van de baan zou gaan, dan zou hij een tijdstraf van vijf seconden aan zijn broek krijgen. Gezien het einde van de race zou zo'n tijdstraf hem de overwinning hebben gekost.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen