Max Verstappen en Red Bull Racing begonnen het 2024 Formule 1-seizoen ijzersterk en na vijf races leek er geen vuiltje aan de lucht voor de Nederlander. Echter vanaf de Grand Prix van Miami veranderde dat beeld volledig en had Lando Norris ineens de beschikking over de beste auto van het veld, met de McLaren MCL38.
De reden voor die opmars van McLaren was een grote update van het Britse team in Miami, waardoor het volledige potentieel van de auto van Norris en Oscar Piastri ineens bereikt werd. Maar ook de terugval van Red Bull Racing moet hierin genoemd worden, aangezien het team van Max Verstappen vanaf de zesde race van het seizoen het spoor een beetje bijster was.
En volgens Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull Racing, komt dat door problemen in de windtunnel. De correlatie tussen de windtunnel en de resultaten op het circuit klopte niet en dat zorgde ervoor dat het team de verkeerde kant op ging met de ontwikkeling van de RB20 van Verstappen.
“Als je een correlatieprobleem hebt, ben je zeker een beetje de weg kwijt. Max Verstappens perceptie is een beetje anders dan de onze, omdat er een gat zit tussen wat we hem brengen en waar we aan werken. Wat we introduceren, daar hebben we twee of drie maanden eerder al aan gewerkt. Voor hem komt het deels door deze kloof, maar vanuit ons oogpunt geldt het in ieder geval: als je een correlatieprobleem hebt, kun je niet meer vertrouwen op de tools", zo laat Waché weten in gesprek met Motorsport.com.
“En dan moet je de tools aanpassen om de correlatie te vinden. Tot die tijd hebben we twijfels over alles wat we doen. Het is niet zozeer dat we de weg kwijt zijn, maar eerder dat we twijfels hebben over de resultaten die de tools ons geven."
En voor 2025 heeft de Fransman slecht nieuws voor Max Verstappen. Hoewel Red Bull gedurende het seizoen steeds meer begreep waar het mis was gegaan, had het nog altijd moeite om de RB20 in het juiste werkende venster te krijgen. Als Waché, die sinds het vertrek van Adrian Newey een nóg belangrijkere taak heeft binnen Red Bull, de vraag krijgt of Verstappen erop kan vertrouwen dat het probleem met de correlatie is opgelost voor de start van het 2025 F1-seizoen, zegt de technisch directeur:
"Nee, het zal nooit helemaal opgelost zijn."
Lees het artikel op de mobiele website