Dat Max Verstappen tegen de instructies van race-engineer Gianpiero Lambiase in ging, was met opzet. Dat laat de Nederlander weten na de race in Spa-Francorchamps. Volgens Verstappen deed hij dat om Red Bull 'nerveus' te maken.
De voorsprong van Verstappen in België was aanzienlijk. Per ronde was hij gemiddeld een halve seconde sneller dan wie dan ook, waardoor hij met meer dan twintig seconden voorsprong wist te winnen. Maar zo makkelijk als dit klinkt was het zeker niet.
Over de radio kreeg Max meerdere keren de stem van race-engineer GP te horen, waarin hem verteld werd dat hij toch niet helemaal slim bezig was. Vooral na zijn tweede pitstop waren ze aan de pitmuur niet blij met de manier waarop Max aan het rijden was.
"Je hebt behoorlijk wat van de band gebruikt in de out-lap, Max. Ik weet niet of dat verstandig was", liet GP als eerst weten. Toen hij zag dat Max bijna geen snelheid afnam op , besloot Lambiase hem nogmaals te waarschuwen.
"Deze band sleet in de eerste stint best wel wat, dus ik wil je vragen om je verstand iets meer te gebruiken."
Later had Verstappen een vraag terug aan GP: "Zal ik misschien wat harder pushen, zodat we nog een pitstop maken? Een beetje pitstop oefening?" Maar daar wilde zijn engineer niet in meegaan: "Nee. Dit keer niet."
Na de race laat Verstappen weten dat hij zijn engineer én heel Red Bull Racing met opzet nerveus aan het maken was, door te vragen naar een extra pitstop.
"Ik wist dat het team niet graag een extra stop maakt, maar ik vind het leuk om dat te zeggen, zodat ze nerveus worden. Ik vond de reactie ook wel mooi. We kennen elkaar erg goed en onze relatie is ook heel goed. Zo werken we gewoon. Ik zit in de auto, dus ik weet dat ik de dingen kan controleren en zij moeten mij de cijfers en dergelijke vertellen. Ik wist dat zij geen extra stop wilden doen, dus wilde ik ze wat oncomfortabel maken."
Lees het artikel op de mobiele website