Volgens Max Verstappen was zijn inhaalactie op Lando Norris bij de start, en de actie op George Russell in de tweede ronde, de belangrijkste reden voor zijn overwinning in Barcelona. Tijdens de Grand Prix van Spanje moest Verstappen op de tweede positie beginnen, maar al snel vond hij zichzelf terug aan de leiding van het veld. Vanuit daar kon hij het tempo bepalen.
Met zijn Red Bull Racing RB20 snelde Verstappen naar zijn 61e overwinning uit zijn carrière op het Circuit de Barcelona-Catalunya, maar heel gemakkelijk ging het allemaal niet. Waar hij in 2023 nog een grote voorsprong had op de rest van het veld, kwam hij nu met een gat van slechts twee seconden over de finishlijn. McLaren en Lando Norris zaten hem, zoals de afgelopen races wel vaker het geval was, op de hielen.
Echter wist Max de aanval van zijn goede vriend af te slaan en de overwinning te pakken op het Spaanse circuit. Na de race meldt de Limburger zich voor de microfoon van David Coulthard, waarin hij aangeeft wat voor hem de doorslaggevende factor was voor zijn zege. Verstappen meent dat zijn start - en de inhaalactie die een ronde later volgde - hem de ruimte gaf om de overwinning te behalen.
"Wat de race maakte was volgens mij het begin, toen ik de leiding nam in ronde twee. Daardoor kon ik een buffer opbouwen in de eerste stint, door het gat een beetje te vergroten. Ik wist dat het daarna een defensieve race zou gaan worden. Lando en McLaren waren erg, erg snel vandaag, vooral op de banden. Ze zijn altijd erg snel in de laatste twee ronden van hun stint. Maar ik denk dat we alles goed hebben gedaan, we hebben een agressieve strategie gereden, maar gelukkig kwam het aan het eind goed uit. Ik ben erg blij om hier te winnen", liet een gelukkige Verstappen weten.
De drievoudig wereldkampioen, die de afgelopen races meer moet vechten voor de resultaten dan hij van de laatste jaren gewend was, laat weten dat hij vooral moest letten op het niet oververhitten van zijn banden. Dat is op Barcelona namelijk makkelijk gedaan, zo maakt hij duidelijk.
"Na een beetje rally op het rechte stuk, waar ik een beetje het gras op moest, verloor ik wat momentum, maar toen ik eenmaal de leiding had kon ik wat beter op de banden letten en dat maakte mijn race vandaag zeker goed. Ik moest de banden gewoon goed managen, want ze worden hier erg heet in de snelle bochten. Het was dus gewoon een managementrace."
Lees het artikel op de mobiele website