Waar Helmut Marko van mening is dat de Red Bull RB21 van Max Verstappen er een stuk beter uitziet dan men van buitenaf zou verwachten, na de eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Groot-Brittannië, laat de Limburger zelf weten dat dat in zijn ogen totaal niet het geval is. Volgens Verstappen is er weinig positiefs te melden over zijn eerste testdag op Silverstone.
En het is niet heel verrassend dat Verstappen op deze wijze terugkijkt op zijn trainingen in Engeland. Tijdens de eerste én tweede vrije training werd pijnlijk duidelijk dat hij niet tevreden was over het rijgedrag van zijn auto, waarbij vooral een video uit VT1 boekdelen sprak... Verstappen kreeg het maar niet voor elkaar om een goede balans te vinden en staat daarom in zijn ogen op een achterstand ten opzichte van de concurrentie.
Maar niet alleen de balans in zijn auto was niet goed, ook de algehele snelheid van zijn Red Bull viel tegen. De viervoudig wereldkampioen heeft aan zowel de korte- als de lange runs geen goed gevoel overgehouden en verwacht dan ook geen wonderen van de rest van het raceweekend.
"Voor mij persoonlijk was het geen goede dag. We hadden geen goede balans in de auto en het was moeilijk in elke bocht. De wind heeft een grote invloed, maar dat is geen excuus, want dat is voor iedereen hetzelfde. Onze auto lijkt er echter vrij gevoelig voor. Over het algemeen een matige dag, moeilijk. We komen snelheid tekort en gaan wat dingen bekijken om dat te verbeteren", aldus Verstappen, die nogal down klinkt na zijn eerste optreden met de RB21 in Silverstone.
En daarmee heeft Max Verstappen een compleet andere mening dan Red Bull-adviseur Helmut Marko. De Oostenrijker liet na de trainingen van vrijdag juist een zeer positief geluid horen, waarbij hij meende dat de RB21 beter presteerde dan men van buitenaf zou verwachten. Vooral op de lange runs heeft Red Bull een voordeel ten opzichte van de concurrenten - een mening die duidelijk niet wordt gedeeld door Verstappen.
"We hebben een goede verbetering gezien tussen VT1 en VT2. Maar we hebben nog steeds niet de juiste balans gevonden. In sommige bochten hebben we last van enorme onderstuur. Vooral in S2 verliezen we drie tienden. Maar grappig genoeg leken we in de lange runs veel competitiever. Ook de bandenslijtage is in vergelijking met Ferrari of Mercedes veel beter. Laten we eens kijken of we dat kleine beetje kunnen vinden wat we nodig hebben om de onderstuur te verhelpen, dan denk ik dat we er goed voor staan", klonk Helmut Marko.
Lees het artikel op de mobiele website