Max Verstappen heeft zich uitgelaten over de nieuwe reglementen in de Formule 1, welke in 2026 van kracht gaan. Het zou gaan om de actieve aerodynamica die de FIA wil gaan introduceren. De drievoudig wereldkampioen denkt niet dat dit de juiste oplossing is.
Voor het 2026 F1-seizoen gaat het hele Formule 1-reglement op de schop. Alle teams moeten worden voorzien van nieuwe motoren en aerodynamica. Het was de intentie van de FIA om actieve aerodynamica te introduceren, omdat 50% van de kracht van de motor gegenereerd wordt uit de verbrandingsmotor en 50% uit het elektrisch vermogen van de batterij. Door actieve aerodynamica zou wel de gemiddelde snelheid van een Formule 1-auto aangehouden moeten worden. Actieve aerodynamica houdt in dat gedurende een ronde, de aerodynamica zich aanpast aan rechte stukken en bochten. Zo blijft de auto grip genereren en kan hij harder blijven lopen.
Inmiddels hebben de eerste F1-teams de concepten uitgetest op de simulatoren en dat is niet in goede aarde gevallen. "Verschrikkelijk", noemde Max Verstappen het aantal rondjes toen hij reed met de nieuwe auto op de simulator. "Ik denk niet dat we de kant van actieve aerodynamica op moeten gaan, maar op dit moment lijkt het er wel op dat het gaat gebeuren", aldus Verstappen tegenover Motorsport.com. Volgens Verstappen is de FIA maar dingen aan het forceren om inhalen mogelijk te kunnen maken. "Ik vind het in ieder geval belangrijker dat we het gewicht van de auto's aanpakken. Laten we dat verbeteren in plaats van allerlei tools en trucjes gebruiken die inhalen mogelijk moeten maken. Er moet toch een andere manier zijn om het goed voor elkaar te krijgen?"
Ook denkt Verstappen dat de actieve aerodynamica veel invloed gaat hebben op de motor. De Nederlander ziet een negatieve balans wanneer de motor voor de helft hybride wordt. "Nu hebben we allerlei dingen nodig om een normale topsnelheid te kunnen halen, omdat de batterij op een gegeven moment niets meer kan leveren. Op sommige circuits zal het iets beter werken dan op andere. Natuurlijk zullen sommige mensen wel tegen mijn argumenten ingaan, maar we gaan het allemaal zien in 2026. Ik probeer er ook niet al te veel over na te denken, omdat we nog veel werk te doen hebben tot 2026, al hoop ik wel dat we de dingen nog een beetje kunnen verbeteren."
Verstappen is niet de enige coureur die de nieuwe reglementen niet ziet zitten. Ferrari-coureur Carlos Sainz is ook niet onder de indruk en deelt de mening van Verstappen. "Zoals Max zegt zijn dit allemaal gevolgen van het motorreglement. Als je veel meer vermogen vraagt van de elektrische motoronderdelen, dan heb je actieve aerodynamica nodig om dat te compenseren. Daardoor begint het rommelig te worden qua inhalen", zegt Sainz.
Tóch schrijft de Spanjaard de nieuwe regels niet meteen af en is van mening dat je er altijd pas achter komt als je iets op het circuit uitprobeert. "Aan de andere kant kunnen we de regelmakers misschien nog niet echt bekritiseren of steunen totdat we de regels echt in de praktijk hebben getest. Maar ik ben het met Max eens dat de huidige auto's vooral te groot en te zwaar zijn. Als ik vanaf morgen één ding mag veranderen, dan zou het dat zijn."
Lees het artikel op de mobiele website