F1 Nieuws

'Formule 1 en FIA nemen beslissing over ingrijpende regelwijziging'

'Formule 1 en FIA nemen beslissing over ingrijpende regelwijziging'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

'Formule 1 en FIA nemen beslissing over ingrijpende regelwijziging'

'Formule 1 en FIA nemen beslissing over ingrijpende regelwijziging'
Red Bull Content Pool

De Formule 1 lijkt in 2026 niet met kleinere 16 inch banden te gaan rijden, dat weet het doorgaans goed geïnformeerde Motorsport.com te melden. Pirelli-topman Mario Isola reageerde kort op het nog onofficiële nieuws.

In 2021 reden de Formule 1-auto's nog met 13 inch banden, maar vanaf 2022 maken de teams gebruik van 18 inch banden. Hierdoor kregen de Pirelli-banden veel grotere velgen, maar hiervan is tijdens een raceweekend nauwelijks iets te zien.

Dat komt doordat de teams ervoor hebben gekozen om de velgen af te schermen om op die manier minder luchtweerstand te hebben. Ook geven de dichte velgen de mogelijkheid om extra sponsoren op de auto te zetten.

Reden voor verandering

Maar waarom zouden de banden voor het 2026-seizoen überhaupt op de schop gaan? Alles is immers al in kannen en kruiken. Dat is echter niet het geval, want dit seizoen zal er nog over een hoop zaken moeten worden vergaderd en gestemd door de top van de Formule 1.

Ook de banden zijn daar een onderdeel van, aangezien kleinere banden het gewicht van de 2026-auto's naar beneden zouden brengen volgens de FIA. De 2026-auto's lijken namelijk erg zwaar te worden door onder andere een grotere elektrische batterij en de optie om gebruik te maken van actieve aerodynamica.

Pirelli is tegen

Na een gesprek te hebben gehad met het technisch adviescomité (Technical Advisory Committee) van de Formule 1 en FIA lijkt er dus een streep te gaan door het plan om naar 16 inch banden te switchen vanaf 2026. Pirelli was namelijk fel tegen op het plan om met kleinere banden te gaan rijden vanaf 2026 vanwege een aantal redenen.

Ten eerste zouden er grote veranderingen in het productieproces van de Italiaanse bandenfabrikant moeten worden doorgevoerd om de kleinere banden op tijd te kunnen testen. Ten tweede zou het voor de teams een nieuwe uitdaging worden, aangezien zij een hele nieuwe bandensoort zouden moeten leren begrijpen en gebruiken.

Isola komt met reactie

Pirelli-topman Mario Isola liet weten dat het beter is om met 18 inch banden te blijven rijden in de Formule 1. "De discussie gaat tussen de 16 en 18 inch banden. Onze voorkeur gaat uit naar 18 inch banden en ik denk dat er geldige redenen zijn om met 18 inch banden te blijven rijden, met kleinere banden, maar nog steeds met dezelfde velg," begint de Italiaan.

"Er is een element dat gewicht is en dat heeft duidelijk invloed op het hele pakket van de auto en dus ook op de wielen. Het verschil tussen 16 en 18 en een smalle 18 is niet enorm. Het gewichtselement is er dus wel, maar het is niet het enige element.

Er is ook een prestatie-element. Want als je naar 16 inch banden zou gaan, veel smaller, is het risico op oververhitting natuurlijk veel groter. Een kleinere diameter betekent dat je de warmte op een andere manier verspreidt en dus zijn er veel elementen die wanneer we een band willen ontwerpen in lijn moeten zijn met de verwachtingen van de coureurs. Voor de prestaties is de 18-inch band beter dan de 16," aldus Isola in gesprek met Motorsport.com.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties