Auto, Motor und Sport meldde donderdagmiddag dat de FIA een eigen doelpunt had gemaakt met de 2023-reglementen. Door de lobby van Mercedes tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan en Canada vorig seizoen greep de FIA in en moesten de teams de vloerranden verhogen.
Tijdens de zomerstop van 2022 werd de Technical Directive 39/22 al ingevoerd, waar Ferrari veel last van ondervond. Dit zorgde ervoor dat Red Bull Racing na de zomer bijna alle races wist te winnen en Max Verstappen dominant kampioen kon worden. Maar dat was nog niet genoeg, vond het bestuursorgaan.
Dus werden er ook aan het begin van 2023 een aantal nieuwe regels geïntroduceerd. Zo moesten onder andere de vloerranden en de keel van de diffuser met 15 mm verhoogd worden. Hier ligt direct het grote probleem. Om het verlies aan downforce terug te vinden moeten ingenieurs weer gebruik maken van vleugels, wat zorgt voor turbulente lucht.
Deze vuile lucht zorgt ervoor dat rijders elkaar niet goed kunnen volgen, wat vorig jaar juist verbeterd was. Onder andere de Ferrari-coureurs en Max Verstappen geven na de race in Jeddah aan dat het racen lastiger is dan in 2022.
"Ik had iets sneller kunnen gaan, maar toen ik dichter dan een seconde bij Carlos zat, voelde je de turbulentie van de auto voor je", aldus de Monegask tegenover AMuS.
Max Verstappen was het helemaal eens met zijn titelrivaal van vorig jaar: "Bij hoge snelheden circuleert de turbulente lucht door het betonnen kanaal (van het circuit, red.)."
Ook Carlos Sainz heeft zich uitgelaten over de nieuwe auto's. De Spanjaard denkt zelfs dat de 2023-bolides elkaar even lastig kunnen volgen als de auto's in 2021, vóór de grote regelwijziging.
"Ik voelde dat er meer turbulente lucht onderweg was. Het voelde bijna zoals in de oude auto's", aldus Sainz.
Lees het artikel op de mobiele website