Volgens Red Bull-coureur Max Verstappen is de dominantie van Red Bull afgenomen doordat er met de huidige technische reglementen weinig creatieve vrijheden zijn. Dat laat de Nederlander weten in gesprek met Motorsport Week.
Sinds 2022 maakt de Formule 1 gebruik van ground effect-reglementen. Binnen die reglementen komt er om en nabij de 50% van de neerwaartse druk (downforce) van de vloer en de daarbij horende Venturi-kanalen. De andere 50% is voor 25% afkomstig uit de voorvleugel en voor 25% afkomstig uit de achtervleugel.
Het was Red Bull dat die reglementen lange tijd het beste had uitgedacht, maar inmiddels zijn teams als McLaren, Ferrari en (sinds de Grand Prix van Canada) ook Mercedes dichterbij gekomen aan het ooit zo machtige team van Red Bull.
Volgens Verstappen is het ineenschuiven van het Formule 1-veld toe te schrijven aan de huidige technische reglementen van de FIA. Die zijn volgens Verstappen namelijk vrij limiterend en zorgen al snel voor een 'ontwikkelingsplafond' voor de teams.
"Ik denk dat deze reglementen niet echt veel verschillende richtingen bieden. Met de oudere specs, zoals het 2021-reglement, kon je veel meer doen. Nu (met het huidige reglement, red.) denk ik dat het bijna is alsof je een soort plafond bereikt, een beetje makkelijker dan met de andere auto's", aldus Verstappen.
De woorden van Verstappen sluiten aan bij uitspraken van Adrian Newey die hij voorafgaand aan het 2022-seizoen met de wereld deelde. Volgens Newey zouden de 2022-reglementen namelijk zorgen voor veelal dezelfde soort auto's.
Waar dat in 2022 nog allerminst het geval was - Ferrari maakte immers gebruik van 'badkuipsidepod', terwijl de Mercedes-bolide nauwelijks sidepods had - is het veld nu steeds meer op de RB19 van afgelopen seizoen gaan lijken. Nagenoeg alle bolides hebben namelijk sidepods die sprekend op de Red Bull-bolide van 2023 lijken.
Lees het artikel op de mobiele website