Red Bull-coureur Max Verstappen heeft in gesprek met het Oostenrijkse SPEEDWEEK uitspraak gedaan over de donderdag door de FIA gepresenteerde 2026-regels. Volgens Verstappen zitten er een aantal verschillen tussen de praktijk en wat de FIA zegt.
Ondanks het feit dat de Formule 1 in 2022 al flink op de schop ging, zal er in 2026 opnieuw een grote regelwijziging worden doorgevoerd in de koningsklasse van de autosport.
In 2026 zullen de Formule 1-auto's volgens de FIA over actieve aerodynamica beschikken en ook zullen de auto's kleiner, smaller en lichter worden. Verder zal er ook het een en ander op motorisch vlak veranderen. In 2026 zullen de Formule 1-bolides namelijk met een motor rijden die voor 50% uit elektrische energie bestaat.
Online waren er een hoop gemixte reacties op de 2026-plannen van de FIA. Veel fans zijn immers wel voorstander van de kleinere, lichtere en smallere bolides.
Echter, het motorische aspect van de 2026-regels - 50/50 elektrisch-verbranding - zorgt dan weer voor scheve gezichten. Veel fans zouden namelijk graag terugkeren naar de schreeuwende V8- of V10-motoren, maar die verandering lijkt er voor de komende tijd nog even niet in te zitten.
Gevraagd naar de 2026-regels komt Verstappen een duidelijk antwoord. Volgens de Nederlander is het namelijk nog te vroeg om een echt, eerlijk oordeel te vellen over wat de 2026-regels de sport precies zullen brengen (en wat niet). De Nederlander ziet de FIA echter wel 'liegen' over een bepaald aspect van de 2026-auto's.
"Om eerlijk te zijn zit ik nogal in het midden. Ze zeggen dat het 50:50 is tussen de motor en de batterij, maar dat is dus echt niet zo, dus daarom hebben we de actieve aerodynamica nodig op het rechte stuk om de luchtweerstand te verminderen - om het duurzamer te maken om een fatsoenlijke ronde te rijden, anders raakt de batterij op", begint Verstappen.
"Er zijn nog een paar dingen die ik beter zou willen begrijpen om dit goed te kunnen beoordelen. Al met al zal het zeker ingewikkelder worden", aldus de 26-jarige Limburger.
Lees het artikel op de mobiele website