Max Verstappen ziet somber vooruitzicht: 'Daar is niets aan te doen'

| door I. van den Berg

Red Bull-coureur Max Verstappen vindt het slecht dat er tijdens regenraces weinig zicht is met de huidige generatie Formule 1-auto's. Echter, ook in voorgaande generaties was het zicht slecht en dus denkt Verstappen dat er niets te doen is aan het slechte zicht tijdens Formule 1-races. Of toch wel?

Tijdens het huidige seizoen zijn er veel weekenden onder natte omstandigheden verreden. Ook in Zandvoort lijkt er aankomend weekend de nodige neerslag te vallen en dus is het extra belangrijk om de zorgen van onder anderen Verstappen onder de loep te nemen. Gedurende de natte sessies zijn er namelijk steeds meer coureurs die klagen over het slechte zicht op met name het rechte stuk. Door de spray van de auto voor hen, is er vaak bijna niets te zien op het rechte stuk.

FIA-test

Om daar iets aan te doen besloot de FIA om onlangs een test te doen op het circuit van Silverstone, Bij die test reden de teams van Mercedes en McLaren met zogenaamde 'spray guards' achter de wielen van hun bolides. Deze 'spatborden' zouden enkel tijdens natte sessies worden gemonteerd op de bolides en moeten ervoor zorgen dat spray minder hoog de lucht in wordt gegooid. Hierdoor moest de hoeveelheid spray achter de auto afnemen. De test zorgde echter niet voor de gewenste resultaten en dus moet de Formule 1 op zoek naar een andere oplossing.

Lees ook

Geen oplossing

Hoe zeer de FIA ook op zoek is naar een oplossing voor het euvel, volgens Verstappen is het iets waar de Formule 1 als sport mee moet leren leven. "De grotere auto's waar we nu mee rijden, maken het alleen maar erger. Onze auto's zijn zo immens groot dat je alleen maar met meer spray te maken krijgt." Kleinere auto's zouden dus dé oplossing zijn, of toch niet? "Het is nu erger dan in 2016, maar ook toen was het erg. In Brazilië (in 2016, red.) reed ik na een pitstop in de achterhoede en ik kon toen niet eens zien dat Fernando (Alonso) van de baan ging."

Tijdens natte sessies zit een crash in een klein hoekje, onderkent ook Verstappen. "Op het rechte eind gaf ik vol gas, maar ik zag helemaal niets. Natuurlijk weet je hoe de baan loopt door de voorgaande rondes, maar als er iemand stil zou staan, dan zou ik er recht doorheen rijden. Het is al lange tijd heel slecht, maar daar is niets aan te doen." De 25-jarige Limburger ziet dan ook maar één oplossing: niet meer rijden wanneer de baan nat is. "Het is anders met de spray als je eerste of tweede rijdt, dan wanneer je achteraan in het veld rijdt. Alles heeft met risicomanagement te maken."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen