De ondergang van Red Bull Racing zorgt niet alleen voor onzekerheid binnen het Oostenrijkse team. Ook de concurrenten van Red Bull hebben inmiddels twijfels over hun eigen ontwikkeling en dat maakt nu dat McLaren een update aan de vloer al weken uit heeft gesteld. Het liefst zou het team uit Woking hun coureurs een verbeterde vloer geven, maar dat durft het nog niet.
Het 2024 Formule 1-seizoen begon op de manier waarop het in 2023 geëindigd was: met Red Bull Racing aan de voorkant van het veld. Max Verstappen wist de openingsraces op dominante wijze te winnen en men vroeg zich af of de spanning in de koningsklasse van de autosport de komende twee seizoenen nog terug zou keren. Maar een half jaar later is de situatie compleet veranderd.
Red Bull is niet meer het dominante team op de grid. In Italië had Verstappen zelfs de beschikking over de vierde beste auto van het veld. Dit na de enorme terugval van het team uit Milton Keynes. Hoe dat is gebeurd? Binnen Red Bull verwacht men dat er een update mislukt is, waarna deze toch op de auto is gezet, waardoor de auto nu onbestuurbaar is geworden. Dat zorgt ervoor dat het team de komende tijd geen updates meer toe gaat voegen aan de auto, maar juist onderdelen weg gaat halen. Maar niet alleen voor Red Bull heeft dit gevolgen.
Ook bij de grootste concurrent van Red Bull - McLaren - heeft de ondergang van het team van Verstappen voor onzekerheid gezorgd. Als het bij het dominante team van de afgelopen jaren kan gebeuren, dan is dat ook een mogelijkheid bij McLaren. Andrea Stella, teambaas van McLaren, laat dan ook weten dat zij enkele updates, waaronder een nieuwe vloer, al weken hebben uitgesteld, uit angst dat ook zij tegen een terugval aanlopen.
"We hebben sinds Miami geen noemenswaardige upgrade meer gebracht. De relevante upgrade die daarna kwam was niet zo groot als Miami en kwam in Zandvoort. Daarbij ging het niet om de hele vloer, het was slechts een detail. Maar er is een reden waarom we sommige upgrades niet hebben meegenomen - omdat we zien dat, als we groen licht hadden gegeven, we misschien twijfels hadden gekregen toen deze onderdelen op ware grootte werden getest op de echte auto."
"Dus we nemen onze tijd om onszelf ervan te overtuigen dat de ontwikkeling rijp is om op het spoor te worden gezet", aldus Stella bij Autosport.com.
Lees het artikel op de mobiele website