Volgens Helmut Marko heeft Red Bull Racing een 'enorm, fundamenteel probleem' met de RB20. Tijdens de Grand Prix van Italië, waar Max Verstappen als zesde over de streep kwam, met teamgenoot Sergio Pérez vlak achter hem op de achtste stek, kwam het team erachter dat er een aantal dingen niet klopten aan de Red Bull-auto voor 2024.
Aan het begin van het seizoen was Verstappen, net als vorig jaar, dominant en wist hij race na race te winnen. Maar gedurende het seizoen heeft Red Bull Racing ergens een verkeerde afslag genomen in de ontwikkeling van de RB20, wat nu desastreuse gevolgen heeft. Max Verstappen is inmiddels van mening dat zijn titel niet meer zeker is en ook Christian Horner is bang dat Red Bull beide kampioenschappen weg gaat geven aan McLaren. En die angst is er niet zomaar.
In zijn column voor Speedweek laat Red Bull-adviseur Helmut Marko weten dat er een groot probleem is met de RB20. Daar is Max Verstappen afgelopen weekend achtergekomen, toen hij samen met zijn ingenieurs de data van zijn auto bekeek om een oplossing te vinden voor deze situatie. Door deze ontdekking van Verstappen heeft het team nu een beeld bij wat er schort aan de Red Bull-bolide en volgens Marko is dat zeer ernstig...
"Tijdens het GP-weekend van Monza realiseerden we ons dat er een enorm, fundamenteel probleem was met de RB20-racewagen", schrijft Marko. "Het positieve is dat iedereen hard samenwerkt om tot een oplossing te komen. Na de Italiaanse GP zullen er bandentests plaatsvinden in Monza, die ons wellicht weer op de goede weg kunnen helpen."
"Van een racewagen die de eerste races domineerde, hebben we een min of meer onvoorspelbare auto gemaakt die heel moeilijk te besturen was. En daar moeten we vanaf."
Lees ook
'Vrouw Michael Schumacher gaat tekeer tegen Formule 1-teambaas in paddock Italië'
Martin Brundle vertrouwt Red Bull-ondergang niet: 'Dit is veel te vreemd'
Onvoorspelbaarheid
Waar Max Verstappen en Sergio Pérez vooral last van hebben is de onvoorspelbaarheid van de auto. Ze kunnen niet leunen op hun bolide, zoals Verstappen eerder dit seizoen wel kon, waardoor ook de optimale rondetijd niet meer gereden kan worden. Marko onthult dat deze onvoorspelbaarheid komt omdat de auto zéér gevoelig is.
"Max Verstappen was in Q2 op Monza de tweede snelste, net achter Hamilton, maar had daarna in Q3 geen grip meer met beide sets banden. We verklaren dergelijke prestatieschommelingen binnen een paar minuten door te zeggen dat we een voertuig hebben gemaakt dat extreem gevoelig reageert op de kleinste veranderingen - of het nu de buitentemperatuur is, een andere bandensamenstelling of minder brandstof aan boord. En dan is de goede voertuigbalans weer weg."
Daarnaast lijkt de data uit de windtunnel van Red Bull Racing niet te correleren met de bevindingen op het circuit: "Wij zijn ook van mening dat het vergelijken van bevindingen uit de windtunnel en het racecircuit ook een deel van het probleem is."
Red Bull heeft nu anderhalve week de tijd om met een oplossing te komen voor de Grand Prix van Azerbeidzjan, maar Christian Horner houdt zijn hart vast voor de komende races.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties