Het team van McLaren heeft, na enig uitstellen, laten weten waardoor Lando Norris zijn race in Zandvoort zag eindigen in een zeer kostbare DNF. Door zijn uitvalbeurt staat Norris nu op grote achterstand van zijn teamgenoot Oscar Piastri in de WK-stand.
Norris reed dicht achter zijn teamgenoot en WK-leider Piastri toen hij in de slotfase van de Grand Prix in Zandvoort over de teamradio vertelde dat hij een ongebruikelijke geur in zijn cockpit rook. Later, toen zijn MCL39 aan snelheid minderde, vertelde hij over de teamradio dat hij aan een olielek dacht als mogelijke oorzaak van zijn DNF. Door de uitvalbeurt in Zandvoort staat Norris nu op 34 punten achterstand van zijn teamgenoot Piastri, met nog negen Grand Prix-weekenden voor de boeg.
Na afloop van de race deed McLaren ietwat geheimzinnig over de precieze oorzaak van Norris' uitvalbeurt. "We hebben enkele eerste aanwijzingen op basis van de gegevens. Maar eerlijk gezegd hebben we geen volledig bewijs van wat er met de auto van Lando is gebeurd", vertelde McLaren-teambaas Stella.
"Ik wil dan ook geen speculaties doen over de vraag of het een probleem aan de kant van het chassis of aan de kant van de motor betreft. Eerlijk gezegd maakt het qua resultaat geen groot verschil. Ook wat betreft de manier waarop dit wordt geïnterpreteerd, wil ik van de gelegenheid gebruikmaken om ons eraan te herinneren dat we alleen het chassis en de motor zien, maar dat het één team is."
Inmiddels heeft de teambaas van de renstal uit Woking iets meer duidelijkheid verschaft over de kostbare uitvalbeurt van een van zijn twee coureurs. Volgens Stella gaat het namelijk om een probleem aan de chassiskant van de auto en dus niet zozeer om een motorprobleem vanuit motorleverancier Mercedes.
"We hebben een probleem aan de kant van het chassis vastgesteld en we zullen een volledige evaluatie uitvoeren voordat we weer gaan racen in Monza. Dit is het eerste technische probleem voor het team na een lange reeks van foutloze betrouwbaarheid", aldus de McLaren-teambaas.
Volgens het doorgaans goed geïnformeerde The Race was het een zeer klein onderdeel dat een foutmelding gaf en daardoor een olielek veroorzaakte, waarna sensoren het probleem oppikten en de motor besloten uit te schakelen uit voorzorg. Mocht dit waar zijn, dan is de kans aanwezig dat Norris een motorstraf ontloopt tijdens een van de resterende negen races van dit seizoen.
Lees het artikel op de mobiele website