Mercedes zal in Monte Carlo met een drastisch andere bolide rijden dan in Miami Gardens. De Duitse formatie had na de Grand Prix van Saoedi-Arabië door dat het roer om moest en heeft daarom sindsdien hard gewerkt aan een 'B-versie' van de W14.
Mercedes was van plan om het grote pakket aan updates afgelopen weekend in Imola te introduceren. Door de afgelasting van de race in Noord-Italië kon het team uit Brackley echter geen gebruik maken van de nieuwe onderdelen op de W14. Veel teams, waaronder Ferrari en Aston Martin, hebben ervoor gekozen om de geplande updates een week op te schuiven naar de Spaanse GP in Barcelona. Mercedes heeft er daarentegen voor gekozen om de nieuwe onderdelen te introduceren tijdens de Grand Prix van Monaco.
Dat Mercedes niet wacht met het introduceren van de nieuwe onderdelen is bijzonder. Het circuit in Barcelona leent zich immers uitstekend om nieuwe onderdelen uit te testen. Het stratencircuit in Monaco is daarentegen ongeschikt om nieuwe onderdelen uit te testen, aangezien het een smal circuit is waar een fout in een klein hoekje zit.
Toch is het niet vreemd dat Mercedes heeft gekozen om al in Monaco met nieuwe onderdelen voor de W14 op de grid te verschijnen. De langverwachte update kon namelijk niet snel genoeg komen voor Mercedes. De formatie uit Brackley kent een matige seizoenstart en staat meer dan 125 punten achter klassementsleider Red Bull. Dat terwijl Mercedes in 2023 weer voor de beide wereldtitels wilde strijden.. Het is voor Mercedes dus belangrijk om zo snel mogelijk weer vooraan mee te doen zodat de achterstand op het team van Max Verstappen en Sergio Pérez kan worden weggewerkt.
Hoe hoopgevend een groot pakket aan updates ook klinkt, volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff moet men niet op de zaken vooruit lopen. "Monaco is een uniek evenement waarbij we de kans krijgen om meer over de W14 te weten te komen. Echter, we moeten niet al onze hoop vestigen op het resultaat van één race. Monte Carlo is slechts een eerste stap in de juiste richting", zegt de Oostenrijker in gesprek met PlanetF1.
"Het zal geen grote doorbraak zijn, want uit mijn ervaring bestaan die niet in de Formule 1. We hopen dat de nieuwe onderdelen onze coureurs een stabielere auto geven, zodat we vanuit daar kunnen verder werken aan het verbeteren van de W14. We zijn momenteel namelijk niet waar we willen zijn", aldus de teambaas uit Wenen.
Bekijk hieronder een vergelijking van de oude en de nieuwe sidepods van de Mercedes W14:
Lees het artikel op de mobiele website