Mercedes komt met opvallende waarschuwing voor concurrentie

| door I. van den Berg

Aankomend jaar gaat de Formule 1 drastisch veranderen. Zo komen er kleinere, lichtere en smallere bolides, maar gaat ook de bestaande motorformule op de schop en staat er voor het eerst sinds 2016 weer een elfde team op de grid. Mercedes Trackside Engineering Director Andrew Shovlin heeft de concurrentie dan ook gewaarschuwd voor aankomend seizoen.

Na vier jaar met de ground effect-auto's komt er over drie races voorlopig een einde aan de huidige generatie auto's. In 2026 begint de Formule 1 namelijk aan een compleet nieuw hoofdstuk en zal de pikorde naar verwachting flink door elkaar worden gehusseld.

Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat de bolides van aankomend jaar er een stuk anders uit zullen gaan zien dan de huidige auto's. Ook zullen de auto's op een hele andere manier werken dan momenteel het geval is. De 'flat floors' van 2017-2021 zullen namelijk terugkeren, terwijl de huidige vloeren met Venturi-kanalen komen te verdwijnen.

Lees ook

Mercedes waarschuwt voor valkuilen in 2026

Mercedes voorziet in dat proces een aantal flinke "valkuilen" voor de teams. "Er zullen altijd valkuilen zijn en er zullen altijd teams zijn die teleurgesteld zijn over het werk dat ze hebben verricht. Je zou nooit aan een nieuwe reeks regels beginnen met het idee dat het eenvoudig zal zijn", begon de Mercedes-topman zijn verhaal, geciteerd door Motorsport Week.

Volgens Shovlin is er echter ook goed nieuws voor de teams, want het fenomeen porpoising, waarbij auto's hevig op en neer stuiterden op het rechte stuk, is vanaf 2026 verleden tijd. "Wat je zou zeggen is dat de regels teruggaan naar de vorige generatie auto's, waarbij je waarschijnlijk niet dezelfde problemen zult krijgen met het porpoising dat aan het begin van deze regels speelde."

"Zelfs als er dergelijke problemen zouden zijn, zouden we met wat we in de tussentijd hebben geleerd en met de tools die we hebben ontwikkeld om de aerodynamica te begrijpen, beter in staat zijn om daarmee om te gaan", aldus de Mercedes-engineer.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen