Red Bull-monteur Calum Nicholas heeft op X (voorheen bekend als Twitter) van zich afgebeten nadat voormalig Williams-teammanager Peter Windsor de oorzaak van de afgenomen snelheid van de RB20 claimde te weten.
Het team van Red Bull begon erg sterk aan het seizoen. Met vier overwinningen in de eerste vijf races leek 2024 dan ook een herhaling van 2023 te worden. Echter, sinds de Grand Prix van Miami heeft Red Bull het ineens een stuk lastiger dan in de races daarvoor. Volgens de Red Bull-top is dat toe te schrijven aan goed werkende updates bij de concurrentie en minder goed werkende updates bij de RB20.
Volgens Windsor is er echter iets anders aan de hand. Op zijn X-account schrijft de oud-teammanager namelijk dat Red Bull gebruik zou hebben gemaakt van een speciaal trucje bij de achterremmen, maar daar door de FIA voor op de vingers is getikt.
"Het lijkt erop dat RBR (Red Bull Racing, red.) misschien een slim traagheidsventiel gebruikte voor de achterste remmen voordat ze gedwongen werden om het te verwijderen (door de FIA. red.) voor de race in Miami. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het remprobleem van Verstappen in Australië en zijn verdriet bij het indraaien tijdens de Grote Prijs van China", schrijft Windsor op X.
Craig Scarborough, een technische analist voor F1 TV, haakte in op de claim van Windsor. "Dit is logisch en wordt onderstreept door de wijziging van het technisch reglement. Een terugkeer van de 'Newey fiddle brake', maar dan automatisch en een draaimoment creërend met de achterremmen. Een eenvoudige verzwaarde klep in de achterste remsplitter zou dit kunnen doen. De kracht tussen de remklauwen veranderen als de auto draait", aldus de analist.
Er valt dus iets te zeggen voor de claim van Windsor, maar volgens Nicholas is er niets waar van Windsors bewering. Nicholas' redenering: hij zet al veertien races de RB20 in elkaar. Onder het bericht van Windsor reageert Nicholas dan ook vrij duidelijk. "Ja... dit is bullshit .... Niet verrassend", aldus de Red Bull-monteur aan Verstappens kant van de Red Bull-garage.
Naast Nicholas is ook Dr Obbs, een X-gebruiker met goede bronnen binnen het Red Bull-team, vrij verrast door de claim van Windsor. "Nou, Melbourne ging hier niet over. Ik heb gemeld wat dat was en het was niet dit. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ik niet snap hoe je de binnenband niet in elke bocht kunt blokkeren met asymmetrisch biasremmen op de binnenband bij een hoge rol. Die band is volledig onbelast. Hij kan niet tegen een verhoogde remvertraging om een roterend moment te genereren...", aldus Dr Obbs.
Lees het artikel op de mobiele website