De kogel is door de kerk. Nico Hülkenberg gaat na twee seizoenen het Formule 1-team van Haas verlaten. De Duitser maakt volgend seizoen de overstap naar Stake Sauber, dat vanaf 2026 wordt overgenomen door de Duitse fabrikant Audi. Hülkenberg tekent voor meerdere seizoenen.
Op de officiële kanalen van het Duitse automerk laat CEO Andreas Seidl weten, heel gelukkig te zijn met zijn eerste coureur. "Het tekenen van Nico is de volgende mijlpaal voor het Formule 1-project van Audi. Met zijn snelheid, zijn ervaring en zijn toegewijde teamwork zal hij volgend jaar al een belangrijke bijdrage leveren aan Audi's deelname in 2026", aldus de Duitse teambaas. "Vanaf het begin was er grote wederzijdse interesse om samen een dergelijk uniek project aan te pakken. Nico is een sterke persoonlijkheid, zijn vastberadenheid en sterke wil op professioneel en persoonlijk vlak zullen ons helpen om zowel bij de ontwikkeling van de auto als bij de opbouw van het team vooruitgang te boeken", laat Seidl weten.
Hülkenberg laat ook van zich weten. De 36-jarige veteraan kan niet wachten om aan het Audi-project te beginnen. "Het vooruitzicht om voor Audi uit te komen is iets heel speciaals. Als een Duitse fabrikant zo vastberaden in de Formule 1 stapt, is dat een unieke kans. Het is een grote eer voor mij om het fabrieksteam van zo'n automerk te vertegenwoordigen met een krachtbron die in Duitsland is gemaakt", zei Hülkenberg.
Hülkenberg debuteerde in 2010 in de Formule 1 voor het team van Williams. Daarna vertrok hij naar Force India, waar hij meerdere seizoenen heeft gereden. In 2017 werd hij als grote man binnengehaald bij Renault, maar de echte grote succes bleven uit bij de Franse fabrikant. Na 2019 moest hij daar vertrekken voor de komst van Esteban Ocon. Daarna is hij reserverijder geweest bij Racing Point, wat nu Aston Martin is. Sinds vorig jaar staat hij weer vast op de grid en nu heeft hij met goede prestaties bij Haas een plek bij Audi afgedwongen.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt Carlos Sainz in 2026 de teamgenoot van Hülkenberg. De Spanjaard die moet vertrekken bij Ferrari, wordt al lange tijd gelinkt aan de Duitse fabrikant door connecties van zijn vader bij het Duitse automerk.
Lees het artikel op de mobiele website