Voormalig Mercedes-coureur Nico Rosberg heeft in gesprek met de Süddeutsche Zeitung een definitief antwoord gegeven op de vraag of hij zijn oud-teamgenoot Lewis Hamilton gaat vervangen bij Mercedes.
Rosberg reed tussen 2006 en 2016 in de Formule 1. Eerst reed Rosberg bij het team van Williams, waarna hij in 2010 de overstap maakte naar het team van Mercedes. Bij Williams behaalde Rosberg in totaal 75,5 WK-punt en stond hij twee keer op het podium.
Zijn echte successen behaalde Rosberg dan ook pas bij Mercedes. Tussen 2010 en 2016 behaalde Rosberg 23 overwinningen, klokte hij 30 pole positions, stond hij 55 keer op het podium en scoorde hij in totaal 1519 WK-punten.
In 2016 kondigde Rosberg een aantal dagen na het behalen van zijn eerste (en dus enige) wereldtitel aan dat hij de Formule 1-karavaan zou gaan verlaten. Sindsdien heeft Rosberg zich met tal van zaken beziggehouden. Zo is hij een graag geziene gast bij Sky Sports F1 en heeft hij zijn eigen raceteam in het Extreme E-kampioenschap.
Ook Hamilton had eerder een team in het elektrische rallykampioenschap, maar onlangs trok de zevenvoudig wereldkampioen de stekker uit het project.
Diezelfde Hamilton kondigde onlangs aan vanaf 2025 in dienst van Ferrari te gaan rijden en dus te vertrekken bij 'zijn' Mercedes. Over de opvolger van de man uit Stevenage is inmiddels een hoop geschreven en er lijken nog twee namen in de race te zijn, namelijk die van Andrea Kimi Antonelli (Mercedes-junior en dit jaar Formule 2-coureur) en Fernando Alonso. Volgens The Race zou eerstgenoemde Mercedes' 'Plan A' zijn, terwijl Alonso 'Plan B' zou zijn.
Echter, ook worden er nog altijd andere coureurs genoemd die Hamilton mogelijk zouden kunnen opvolgen. Een van die namen is die van Rosberg. Staat de Duitser ervoor open om terug te keren naar zijn oud-werkgever?
"Dat (terugkeren naar de Formule 1, red.) is voorbij. Ik ben geen comeback voor aan het bereiden. Ik heb groot respect voor het gevaar van de sport en zou het niet meer zomaar kunnen doen. Het (terugkeren) zou een jaar aan intensieve voorbereiding eisen, alleen al om de synaps (contactpunt tussen twee neuronen in de hersenen, red.) in mijn brein weer up to date te krijgen", begint de Duitser.
"Een coureur moet op topsnelheid mega snel moeten kunnen reageren. Ik ben dat vermogen kwijt na mijn lange pauze. De spieren worden daarnaast ook mega zwaar belast. Alleen al bij het vasthouden van het stuur komt veel training kijken", aldus Rosberg.
Lees het artikel op de mobiele website