Nico Rosberg ziet 'onbegrijpelijk' probleem bij Red Bull: 'Het is idioot'

| door I. van den Berg

F1-kampioen en Sky Sports-analist Nico Rosberg heeft voor de camera van de Britse rechtenhouder laten weten dat er momenteel een probleem heerst bij Red Bull waar hij zijn vinger niet op kan leggen. Rosberg noemt het probleem zelfs "onbegrijpelijk" en "idioot".

Rosberg heeft het uiteraard over het grote verschil tussen Max Verstappen en zijn Red Bull-teamgenoten, ditmaal Yuki Tsunoda en eerder Liam Lawson, Sergio Pérez, Alexander Albon en Pierre Gasly. Allemaal slaagden zij er niet in om de snelheid van Verstappen te evenaren. In plaats daarvan scoort de tweede Red Bull-auto al jaren een stuk minder punten dan Verstappens kant van de garage.

Tijdens de Grand Prix van Italië werd dat opnieuw pijnlijk duidelijk. Terwijl Verstappen namelijk pole position klokte, was Tsunoda op een tiende plaats te vinden met een achterstand van zeven tienden naar de polesitter. In de Grand Prix won Verstappen de race op zeer dominante wijze, terwijl Tsunoda dertiende werd op meer dan 80 seconden van zijn teamgenoot.

"Onbegrijpelijk"

Rosberg snapt er niets van en kan niet begrijpen hoe een team als Red Bull nog geen oorzaak heeft weten te vinden voor de problemen van het tweede stoeltje. "Dit is nu al jaren aan de gang en Yuki staat vandaag weer meer dan zeven tienden van een seconde achter Max Verstappen. Dat is onbegrijpelijk – ik snap het gewoon niet, want Yuki is geweldig. Hij weet hoe hij een raceauto moet besturen. Hoe is het mogelijk dat hij weer zo ver achterloopt? Het is idioot dat ze daar geen oplossing voor kunnen vinden."

Lees ook

Rosberg ziet verschil tussen auto van Verstappen en Tsunoda

Hoewel Rosberg erkent dat Tsunoda's auto "niet 100 procent hetzelfde is als die van Verstappen", draagt dat volgens de Duitser bij aan een verschil van "misschien een tiende of zoiets." Tenslotte zei Rosberg dat hij te doen had met Tsunoda na afloop van de Italiaanse GP. "Ik leef met Yuki mee, want dit is, wederom, een heel, heel zware dag."

Het verschil in auto waar Rosberg aan refereert, was een andere soort achtervleugel bij Verstappen en Tsunoda. De Nederlander reed namelijk met een achtervleugel met minder drag, terwijl Tsunoda met iets meer neerwaartse druk op zijn auto reed. Dat is echter geen keuze van hogerhand geweest, aangezien Verstappen zelf om die achtervleugel vroeg en Tsunoda zich comfortabeler voelde met de meer 'draggy' achtervleugel.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen