Max Verstappen vloog Lewis Hamilton voorbij alsof hij stilstond tijdens de Grand Prix van Australië. In het midden van het rechte stuk haalde Nederlander zijn Britse rivaal in, waarna hij in de bocht al een voorsprong van drie drie wagenlengtes had. Maar het had nog véél harder kunnen gaan.
Het verschil in rondetijden van Max Verstappen, Lewis Hamilton en Fernando Alonso was in Melbourne een stuk minder groot dan in Saoedi-Arabië en Bahrein. Tijdens de eerste twee races van 2023 liep de Limburger gemiddeld zes tot negen tienden uit per ronde op zijn rivalen, terwijl dat in Australië 'slechts' twee tot drie tienden was.
Volgens Red Bull Racing laat dit zien dat hun dominantie niet overal zo hevig is als werd gesuggereerd door Mercedes, maar in de paddock denkt men dat er een andere reden is voor het afnemen van de snelheid van de RB19.
Een ingenieur van één van de concurrenten van Red Bull is ervan overtuigd dat Max Verstappen tijdens de race in Melbourne geen gebruik kon maken van het volledige motorvermogen van de Honda-krachtbron achter in zijn bolide. Dat meldt Giuliano Duchessa van Formu1a.uno.
De officiële verklaring voor het feit dat Red Bull minder voorsprong had op de concurrentie is een 'ongunstige afstelling van de auto'. Hierdoor kon Verstappen niet de maximale snelheid rijden in zijn RB19.
Maar er is dus een ingenieur bij de directe concurrent die weet te melden dat Red Bull de motor van de Nederlander had teruggeschroefd. Er wordt gesproken over 10 pk, wat goed is voor zo'n twee à drie tienden. Het Oostenrijkse team zou dit gedaan hebben om de motor te sparen, aangezien de voorsprong op de rivalen groot genoeg is om met minder motorvermogen te winnen.
Mocht dit verhaal waar zijn, betekent het dat de voorsprong van Verstappen even groot zou zijn in Melbourne als deze in Jeddah en Bahrein was. Dat is zeer positief nieuws voor Red Bull Racing, aangezien zij nooit sterk zijn geweest in Australië.
Lees het artikel op de mobiele website