Volgens het doorgaans zéér betrouwbare Auto, Motor und Sport zijn bandenleverancier Pirelli en de FIA in gesprek over het invoeren van een verplichte twee-stopper tijdens de Grand Prix van Qatar. In 2023 gebeurde hetzelfde, nadat Pirelli bang was dat het asfalt op het Lusail International Circuit te veel schade toe zou brengen aan de banden. Hierdoor mochten de coureurs die Grand Prix maximaal 18 ronden op één set banden rijden.
In 2024 verviel deze regel, waarna Lewis Hamilton en Carlos Sainz uitvielen met een klapband. Pirelli deed onderzoek naar deze incidenten en oordeelde aan het begin van dit seizoen dat deze klapbanden niet het gevolg waren van rondvliegend stukjes carbon op de baan. De banden gaven simpelweg op, omdat er te veel stress op het Italiaanse rubber kwam te staan.
Om een herhaling van 2024 te voorkomen zijn Pirelli en de FIA nu in gesprek over het herintroduceren van de maximale stintlengtes, zoals ook in 2023 het geval was. In het huidige plan zou iedere coureur minimaal twee stops moeten maken, waardoor de kans op klapbanden verlaagd zouden worden. Dit is echter wel in het nadeel van McLaren...
De grootste kracht van McLaren ligt namelijk in het behouden van de banden op hogere temperatuur. Veel teams hebben moeite om het Pirelli-rubber in het juiste werkvenster te houden, waarbij de meeste auto's oververhitting van de banden meemaken. Bij McLaren is dat allerminst het geval, waardoor zij het liefst hebben dat teams lang door moeten rijden op dezelfde band, zodat hun voordeel groter wordt ten opzichte van de concurrentie.
Als Pirelli en de FIA besluiten om maximale stintlengtes door te voeren voor de Grand Prix van Qatar, verreden op zondag 30 november, zal dit nadelig zijn voor McLaren. Het grote voordeel met het in leven houden van de banden verdwijnt in dat geval en andere teams zullen net zo hard kunnen pushen als Lando Norris en Oscar Piastri.
Lees het artikel op de mobiele website