Op het circuit van Shanghai wordt dit weekend de Grand Prix van China verreden. Voor het eerst in vijf jaar zijn er in China weer Formule 1-auto's tekeer aan het gaan en als het aan bandenleverancier Pirelli ligt, kunnen er spectaculaire dingen gebeuren dit weekend.
Op het circuit van Shanghai is een nieuwe laag asfalt gelegd. Dit heeft bij alle teams en coureurs voor veel vraagtekens gezorgd. Niet alleen vanwege het griplevel op de baan, maar ook omdat de teams en coureurs willen weten wat dit gaat betekenen voor de banden. Pirelli-topman en bandenspecialist Mario Isola legt aan Motorsport.com uit wat er dit weekend verwacht kan worden in China.
"De lay-out van het circuit van Shanghai brengt de linker voorband in moeilijkheden, vooral in bocht 1. Die draait zolang door dat je bijna weer terugrijdt. Het is mogelijk dat de band daar nog niet klaar is voor een goede ronde, want er wordt veel energie gevraagd. Je moet er dan voor zorgen dat je geen graining [korrels op de band] veroorzaakt, dat kan namelijk snel gebeuren als de band nog niet warm genoeg is", begint Isola.
De Italiaan geeft daarnaast aan dat de koelere temperaturen ervoor kunnen zorgen dat graining op de loer ligt tijdens de Sprint en de race: "Het lijkt erop dat we veel graining gaan zien in Shanghai. Het wordt namelijk niet heel warm", zei Isola. "Met koelere temperaturen is het lastiger om temperatuur in de banden te houden. Hier is dat vooral lastig omdat er twee lange rechte stukken zijn", aldus de baas van Pirelli.
De bandenspecialist haalt hierbij als voorbeeld het circuit van Baku aan, waar graining ook veel is voorgekomen. in 2021 hadden zowel Max Verstappen als Lance Stroll een harde crash nadat één van hun banden uit het niets plofte. Daar wees Pirelli naar Red Bull Racing en Aston Martin, waarbij ze het vermoeden hadden dat deze twee teams met een te lage bandenspanning reden.
Lees het artikel op de mobiele website