Max Verstappen heeft zich in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com uitgesproken over de toekomst van de Formule 1. Met name het recente besluit van Pirelli om de Formule 1-banden voor 2026 niet te verkleinen kwam ter sprake.
Onlangs maakte bandenleverancier Pirelli (onofficieel) bekend dat het de Formule 1-banden niet gaat verkleinen vanaf 2026. Er was namelijk een plan om de banden vanaf 2026 te verkleinen van achttien naar zestien inch. Met deze wijziging zou er flink wat gewicht worden bespaard, aangezien de Formule 1-auto's van 2026 erg zwaar lijken te worden. Dat komt mede door het toegenomen aandeel in elektrische energie in de 2026-krachtron (grotere batterij). De kleinere banden zouden dus als compensatie dienen.
Pirelli zag echter af van het idee, omdat de banden zouden kunnen gaan oververhitten. Ook zou het voor Pirelli te kort dag zijn om de banden op de juiste manier te gaan ontwikkelen, testen én produceren voor 2026. Ten slotte gaf Pirelli aan dat een kleinere, zestien inch band minder relevant zou zijn voor straatauto's dan de huidige achttien inch modellen.
Ontevreden Verstappen
Verstappen geeft tijdens het interview aan allerminst tevreden te zijn over het feit dat de banden achttien inch zullen blijven na 2026. "En ik denk de meeste andere rijders ook niet", begint hij. "Ik denk dat Pirelli geen kleinere banden wil, omdat je dan te maken krijgt me oververhittingsproblemen. Ik denk dan: misschien moeten we meer tijd en energie in de kleinere banden steken om ervoor te zorgen dat die problemen er niet komen", gaat de Nederlander verder.
Coureurs hebben geen stem
Naast de keuze van Pirelli om de kleinere banden links te laten liggen, is Verstappen ook niet te spreken over het feit dat de 2026-auto's gebruik zullen maken van actieve aerodynamica. "We zijn niet de personen die met de teams praten en we zijn ook geen aandeelhouders in dit hele gebeuren. Het blijft politiek. Natuurlijk denken we mee als GPDA, maar we hebben toch geen stem. Dat blijft een beetje het probleem."
Geen concurrentie
Volgens Verstappen is er naast het feit dat kleinere banden mogelijk voor oververhitting zorgen echter nog een reden dat Pirelli het nieuwe concept niet aandurft. "Dit soort zaken zijn altijd een probleem als je geen concurrentie hebt en de enige bandenleverancier bent. Dan vraag je jezelf af: waarom moeten we compleet nieuwe banden ontwikkelen en er veel geld in stoppen? Dus ik snap Pirelli wel", aldus Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties