Race-engineer Max Verstappen beschuldigt FIA van veroorzaken pijnlijke race voor Red Bull-coureur

| door R. Willems

Simon Rennie, plaatsvervangend race-engineer van Max Verstappen, heeft naar de FIA gewezen voor de pijnlijke race voor Verstappen in België. De Red Bull-coureur begon de Grand Prix op Spa-Francorchamps op de vierde positie, achter Charles Leclerc, en eindigde daar ook. Dit leidde tot wat teleurstelling en frustratie bij de Nederlander.

Gezien de weersvoorspelling voor de zondag had Red Bull Racing besloten om de auto van Verstappen aan te passen na de Sprint in België - welke de Limburger nog wist te winnen. Er werd verwacht dat er veel regen zou vallen, waardoor Red Bull de RB21 een high downforce set-up meegaf, maar dat bleek een verkeerde keuze te zijn.

En dat kwam niet door Red Bull of het weer. Het was inderdaad kletsnat op het moment dat de race eigenlijk zou moeten starten op Spa-Francorchamps, waardoor Verstappen in het voordeel was ten opzichte van de coureurs om hem heen, die wat minder extreem waren in de afstelling van hun auto's. Echter besloot de FIA om de start uit te stellen, wegens het extreme weer.

Verstappen was het daar niet mee eens, maar had geen keus dan de beslissing van de FIA te accepteren. Bijna anderhalf uur na de geplande start van de race gingen de coureurs dan eindelijk echt van start, maar al snel bleek dat de FIA zó lang gewacht had, dat de baan bijna volledig droog was.

Lees ook

Race-engineer wijst naar FIA

En met de high downforce set-up van Verstappen, gekozen wegens de voorspelde regen, was de Limburger kansloos om op het podium te eindigen. Op het rechte stuk kwam Max snelheid tekort, waardoor Leclerc hem rondenlang met gemak achter zich kon houden en hij Verstappen op P4 hield. Na de race zei Verstappen dat hij het lastig had, door zijn afstelling.

"Dat was pijnlijk...", aldus Verstappen richting zijn team. Simon Rennie, de vervanger van Gianpiero Lambiase die door privéredenen niet aanwezig is in België, wees op zijn beurt naar de FIA. Als Red Bull had geweten dat het bestuursorgaan zo zou handelen, had het team andere keuzes gemaakt: "Als we hadden geweten dat de omstandigheden zo zouden zijn - als we niet veel in de regen hadden gereden... dan... ja... dan hadden we een andere achtervleugel gekozen", aldus Rennie.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen