Voor Gianpiero Lambiase was de Grand Prix van Brazilië zonder twijfel de mooiste race van het 2024 Formule 1-seizoen. De race-engineer van Max Verstappen zag zijn coureur vanaf de zeventiende plaats starten in de race op het Autodromo José Carlos Pace, waarna de Nederlander zich op wist te klimmen naar de koppositie en een gat van bijna twintig seconden te trekken naar de nummer twee in de race.
Het was de beslissende race in de strijd om het kampioenschap tussen Max Verstappen en Lando Norris. In de maanden voor de race in Brazilië snoepte Norris telkens wat van zijn achterstand af, doordat hij een veel betere auto had dan Verstappen, maar in São Paulo sloeg de viervoudig wereldkampioen [op dat moment nog drievoudig] terug. En Gianpiero Lambiase maakte het van dichtbij mee.
Op de Autosport Awards kijkt de race-engineer van Verstappen terug op de race in Brazilië, waar niet alleen het kampioenschap beslist werd, maar waar Verstappen ook één van de meest legendarische races in de geschiedenis van de Formule 1 reed.
"Voor ons was het op dat moment echt een kwestie van schade beperken”, legde Lambiase uit, nadat Verstappen een motorstraf had genomen én in de kwalificatie een verkeerd getimede rode vlag tegen was gekomen. "Er is natuurlijk altijd een kans met nat weer, met Max in de auto is alles mogelijk."
“In het begin van de race maakte hij heel snel progressie. We zagen dat het gat naar de leiders niet echt groter werd. Ik wist dat hij de snelheid had en dat was op dat moment positief. Ik denk dat het gewoon een kwestie was van de juiste beslissingen nemen op het juiste moment, de juiste dingen doen en de auto op het asfalt houden."
Volgens Lambiase was de rode vlag in de race een cruciaal moment, maar ook de keuze van Verstappen - om vlak daarvoor niet naar de full wets te wisselen en op de intermediates te blijven - was belangrijk om uiteindelijk naar de zege te rijden.
"Er was een cruciaal moment in de race toen hij uiteindelijk op de baan bleef op intermediates terwijl de twee leiders [Lando Norris en George Russell, red.] een nieuwe set pakten, wat hem zijn baanpositie opleverde. Toen hij eenmaal achter Esteban [Ocon] zat bij de herstart, wist ik denk ik dat de racewinst in zicht was en dat was echt een cruciaal moment in de strijd om het wereldkampioenschap.”
Lees het artikel op de mobiele website