Race-engineer Max Verstappen stipt grootste aandachtspunt aan: 'Daar zijn we niet tevreden over'

| door R. Willems

De Red Bull Racing RB21 heeft tijdens het Grand Prix-weekend in Mexico een flinke update gekregen, waarbij het team uit Milton Keynes ervoor heeft gekozen om Max Verstappen een nieuwe vloer aan te meten. Er werd verwacht dat deze een flinke sprong voorwaarts zou betekenen, zoals ook in Italië gebeurde. Maar daar is tot nu toe weinig van te merken.

Tijdens de eerste vrije training moest Max Verstappen vanaf de pitmuur toekijken hoe Arvid Lindblad gebruik maakte van zijn auto. De Brit zat in de Red Bull RB21 vanwege de verplichte F1 rookie-test en dat zorgde ervoor dat Verstappen - net als acht andere coureurs - pas in de tweede vrije training voor het eerst achter het stuur van zijn bolide kroop.

En op dat moment schrok de viervoudig F1-wereldkampioen zich rot. De Red Bull-auto reed een stuk minder positief dan in de voorgaande races en denken aan overwinning in Mexico doet de Nederlander dan ook even niet. Vooral de lange runs waren dramatisch, waardoor Verstappen zich ernstig zorgen maakte om aankomende zondag.

"Op de zachte banden hebben we een goede ronde neergezet, maar verder was alles vrij slecht. Op de medium banden was de korte run niet goed, en het grote probleem zijn de lange runs, waar we veel moeite mee lijken te hebben. Dat baart ons dus enige zorgen voor de race", zo zei een gedesillusioneerde Verstappen na de vrijdagtrainingen in Mexico-Stad.

Lees ook

Bandenslijtage het grootste probleem

Volgens Gianpiero Lambiase, de race-engineer van Max Verstappen en Head of Racing bij het team uit Milton Keynes, gaan de lange runs vooralsnog niet helemaal naar wens voor Red Bull. Over één ronde is de RB21 best competitief, maar zodra er meer brandstof in de auto gestopt wordt, begeven de banden het al snel. Dat moet opgelost worden, meent de Brit met Italiaanse roots.

"In de tweede vrije training hebben we ons meer gericht op de lange runs. Ik denk dat beide auto’s over één ronde behoorlijk competitief zijn, dat zagen we in VT2, vooral bij Max. Het is dus vooral de snelheid met volle brandstof die onze aandacht nodig heeft. We zijn nog niet tevreden met de bandenslijtage en het controleren van de bandentemperaturen. Daar moeten we aan werken om het op het niveau te krijgen dat we willen", aldus Lambiase.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen