De grote update van Mercedes liet in Spanje zien dat het een flinke stap vooruit betekende. Lewis Hamilton en George Russell hadden op het Circuit de Barcelona-Catalunya een beter gevoel in de auto, wat ook gelijk resulteerde in twee podiumplaatsen.
De Mercedes W14B kan lager aan de grond rijden, heeft geen last meer van porpoising en ook de voorkant stuurt nu in zoals de coureurs dat willen. Vooral dat laatste was aan het begin van dit seizoen een groot probleem voor Hamilton en Russell.
Nu het grootste euvel is opgelost kan Mercedes gaan kijken naar de toekomst, maar door het budgetplafond is dat nog niet zo makkelijk. De update, die in Monaco al werd geïntroduceerd, maar pas in Spanje écht getest kon worden, is ontzettend duur gebleken en met het budgetplafond geïnstalleerd kan men niet ontelbaar veel updates doorzetten op een auto.
Andrew Shovlin, trackside engineering director laat dan ook aan Motorsport Italië weten dat Hamilton en Russell geen grote veranderingen meer hoeven te verwachten aan hun auto's.
"We hebben een nieuwe ophanging gemaakt en die zijn erg prijzig om te maken en om op je auto te plaatsen. Dus de realiteit, met het budgetplafond, is dat we altijd naar onze plek zullen kijken in het kampioenschap. We weten nog niet met hoeveel we zullen komen, maar ik verwacht niet dat we nog hele grote stappen gaan maken", zo begint Shovlin.
Dat de update van Mercedes zo'n hap uit het budget heeft genomen is uiteraard lastig voor het team uit Brackley, maar Shovlin heeft er allerminst spijt van. Volgens de Mercedes-topman is het het geld allemaal waard geweest, omdat ze nu een veel beter idee hebben van welke kant ze op moeten ontwikkelen.
"Wat we nu weten is dat er een behoorlijk groot ontwikkelingsgebied is, waar we naar kunnen gaan kijken. Dus ons pakket werkt. Het gaat er nu om, om te zien waar de kansen liggen en hoe je de auto als één pakket kunt laten functioneren", zo sluit de Shovlin af.
Lees het artikel op de mobiele website