Red Bull Racing zal door het ondermaats presteren van Sergio Pérez zowel een negatief als een positief effect merken. Als het gaat om het geld in het laatje heeft het team zeker een pijnlijk jaar meegemaakt, aangezien ze van de eerste naar de derde plaats zijn gezakt in de strijd om het constructeurskampioenschap.
Dit betekent dat Red Bull een bedrag van 122 miljoen dollar aan prijzengeld heeft ontvangen, terwijl winnaar McLaren 140 miljoen dollar in haar zak kon steken. Een verschil van achttien miljoen dollar, iets wat niet zomaar is terugverdient in de Formule 1. Maar er is ook goed nieuws te melden, na het lastige 2024 F1-seizoen.
Doordat Red Bull op de derde positie is geëindigd, heeft het meer tijd in de windtunnel gekregen, wat in 2025 een groot voordeel kan zijn voor het Oostenrijkse team. Dat moet ook CEO Christian Horner toegeven, als hij terugkijkt op het afgelopen seizoen. De Brit is uiteraard teleurgesteld dat ze het kampioenschap voor teams niet hebben kunnen prolongeren, maar is tegelijkertijd blij met het feit dat ze meer tijd krijgen om de auto te ontwikkelen.
"Het is een lastige, want we hebben de grootste reglementswijziging in waarschijnlijk 50 of 60 jaar in de geschiedenis van de sport", kijkt Horner alvast vooruit naar 2026. "Dus met dat in gedachten, balen we ervan dat we derde zijn geworden in het kampioenschap, maar de extra windtunnel-tijd die dat met zich meebrengt is, zo je wilt, het enige positieve in een jaar waarin de regelgeving zo dramatisch verandert."
En dat meer tijd in de windtunnel een flinke boost kan geven aan Red Bull is overduidelijk, aangezien Horner weet dat de straf van Red Bull - voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021 - ongeveer een halve seconde bedroeg. Toen kreeg Red Bull 10% minder tijd in de windtunnel, terwijl ze nu 10% méér krijgen...
"Het is moeilijk om een rondetijd in te schatten, maar je zou kunnen aannemen... dat het ergens tussen de 0,25 en 0,5 seconde zal zitten", zei Horner over de straf in 2022.
Bekijk hieronder de tabel, waarin duidelijk gemaakt wordt hoe lang ieder team gebruik mag maken van de beschikbare windtunneltijd in 2025:
Positie | Team | Percentage windtunnelgebruik (%) | Aantal 'runs' in de windtunnel |
1 | McLaren | 70 | 224 |
2 | Ferrari | 75 | 240 |
3 | Red Bull | 80 | 256 |
4 | Mercedes | 85 | 272 |
5 | Aston Martin | 90 | 288 |
6 | Alpine | 95 | 304 |
7 | Haas | 100 | 320 |
8 | Racing Bulls | 105 | 336 |
9 | Williams | 110 | 352 |
10 | Sauber | 115 | 368 |
Lees het artikel op de mobiele website