Het vertrek van Sergio Pérez bij Red Bull Racing was voor velen een logisch vervolg, na het 2024 Formule 1-seizoen. De Mexicaan presteerde zwaar ondermaats en eindigde als achtste in het wereldkampioenschap, terwijl teamgenoot Max Verstappen de titel binnen wist te slepen. Ook in het kampioenschap voor teams werd de 'afwezigheid' van Pérez duidelijk.
Doordat de zesvoudig Grand Prix-winnaar in veel races geen of weinig punten wist te scoren, kwam Red Bull Racing ook niet verder dan de derde plaats in de ranglijst voor teams. Dat zorgde ervoor dat het Oostenrijkse team een flinke som prijzengeld misliep. Waar ze in 2023 nog 140 miljoen dollar ontvingen voor het winnen van de titel - ook grotendeels door Max Verstappen - kwam Red Bull in 2024 niet verder dan 122 miljoen dollar.
Een verlies van 28 miljoen dollar tikt zeker aan en het was één van de redenen waarom Pérez werd ontslagen door het team uit Milton Keynes. Inmiddels is Liam Lawson aangesteld als nieuwe teamgenoot van Max Verstappen, maar het wordt langzamerhand ook pijnlijk duidelijk hoe groot de impact is van het vertrek van Pérez.
Waslijst aan sponsoren zijn vertrokken
Waar Pérez op de baan wanprestatie na wanprestatie leverde, was hij op commercieel gebied een goudmijn voor Red Bull Racing. Checo is in Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika enorm groot en leverde het team tientallen miljoenen euro's per jaar op, door middel van sponsoren. Echter zijn die sponsoren nu vertrokken, nadat bekend werd dat Pérez niet langer onderdeel zou zijn van het team.
Claro en Telcel, één van de grootste sponsoren van Red Bull - en eigendom van Carlos Slim, persoonlijke sponsor Sergio Pérez - zijn inmiddels geen sponsor meer. Maar daar houdt het niet op. HP, Cash App, Intel, Therabody, Ocean Bottle, BMC, ByBit, Walmart en Poly hebben ook de samenwerking stopgezet, waarbij vooral het vertrek van ByBit pijnlijk zal zijn.
Het crypto-platform bracht namelijk ieder jaar 50 miljoen dollar in het laatje voor Red Bull Racing, maar het aflopende contract werd niet verlengd vanuit het bedrijf uit de Emiraten.
Lees ook
Jos Verstappen heeft pijnlijk bericht voor Red Bull over toekomst Max Verstappen
Technisch directeur Red Bull geeft uitleg over ontwikkeling auto Max Verstappen: 'Dat is niet onze bedoeling'
Nieuwe aanwas
Overigens is er niet alleen slecht nieuws te melden. Er zijn namelijk ook nieuwe sponsoren aangetrokken door Red Bull. Onder andere Neat, Patron, AVA Trade, Pepe Jeans en EA Sports zijn een samenwerking aangegaan met het team uit Milton Keynes. Vooral de laatste partij is al een bekende, aangezien zij sinds een paar jaar een officiële partner zijn van Max Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties